meserias in bricolaj: flint fire starter - foc cu amnarul

2/14/15

flint fire starter - foc cu amnarul

flint fire starter

flint fire starter, bratara cu amnar

astazi am sa-ti arat o jucarie pentru baieti, care nu prea are legatura cu bricolajul. de fapt, nu are absolut nicio legatura. o putem plasa mai degraba in contextul aventurii pe munte, al drumetiei in conditii extreme, al supravietuirii in orice situatie. este vorba despre flint fire starter, scula cu care face focul si bear grylls. pe romaneste, aprindem focul cu amnarul.












chestia asta e un gadget, parte dintr-un kit de supravietuire. kituri sunt multe pe piata, iar ceea ce cuprind ele variaza de la un fabricant la altul. in cazul meu, e vorba despre o bratara care-ti ofera 5 chestii:

  • coarda de 4 m lungime (impletita sub forma de bratara)
  • busola
  • fluier de alarma (inserat in catarama)
  • cutitas (inserat in catarama)
  • amnarul, inserat in cealalta catarama. asta e un aliaj cu magneziu, care are proprietatea ca, daca e frecat cu o lama de otel, produce scantei la temperaturi foarte inalte, de vreo 3000 de grade
de la stanga la dreapta:
amnar si fluier, busola pe bratara din coarda impletita, cutitas


fluierul, coarda si celelalte rahaturi nu ma pasioneaza. m-a interesat la bratara asta doar facilitatea de a produce un foc atunci cand n-am chibrituri / bricheta. si mi s-a parut desteapta si forma de prezentare: bratara. o pui pe mana si uiti de ea, n-o ratacesti prin bagaje.

cum functioneaza? pai, e simplu de tot. freci o lama de otel pe amnar si produci scantei. poti lucra cu amnarul scos din catarama sau, in conditii vitrege, il lasi la locul lui si produci scantei cu cutitul inserat in cealalta catarama.




hai sa producem un foc in sanul naturii, de parca ne-ar fi prins viscolul pe himalaya dupa ce rucsacul cu chibrituri ar fi cazut in prapastie. strangi ceva material inflamabil uscat ( muschi, licheni, iarba, cetina de brad, hartie), dai bratara jos, razuiesti amnarul cu ajutorul cutitasului de pe cealalta catarama. chestia asta e necesara ca sa ajunga cateva bucatele din aliajul cu magneziu si pe materialul inflamabil. apoi produci niste scantei si gata focul!



in video vei observa ca am folosit un combustibil de pe langa casa omului: hartia igienica. n-am stat sa caut iarba uscata, n-avea niciun rost. oricum, principiul e de baza. si as zice ca reusesc sa-l ilustrez chiar si cu un material atat de lipsit de nobletze :)

observatie 1: nu am pregatit ca la carte o vatra (adancitura in pamant sau adapost construit din pietre), nici nu l-am facut intr-un loc ferit de vant. l-am facut pur si simplu pe o dala de beton

observatie 2: daca as fi folosit o carpa / vata imbibata cu benzina / petrol ar fi fost mult mai usor, dar am zis sa nu-mi usurez sarcina. am folosit doar hartie uscata si cateva surcele.


inainte de final repet ce am zis la inceput: intre amnarul asta si bricolaj nu e nicio legatura. dar e o jucarie draguta, care mi-a placut foarte mult si am zis sa ti-o arat si tie.


eu am cumparat bratara asta de departe, dar am gasit-o si in romania. uite-o aici bratara1. tot pe site-ul asta, adica aici amnar1, gasesti si alte tipuri de amnar. si tot online gasesti cateva variante aici amnar2.



spor!

No comments:

Post a Comment