2/21/15

reparatie schiuri snowboard

gata sezonul, punem schiurile in cui

gata cu partia, ingrijim echipamentul



se cam incheie sezonul de schi, trecem jucariile de partie pe linie moarta. asta inseamna ca punem echipamentul in conservare, ceea ce presupune curatare si reparatii.

curatarea nu e cazul s-o detaliem: frecat cu carpa si uns pe ici, pe colo, la mecanismele legaturilor. 

dar cu reparatiile e alta poveste, aici putem dezbate un pic.








daca ai schiat pe partii cu pietre / asfalt / gheatza / alte obstacole contondente specifice zapezii made in romania, sigur te-ai trezit cu zgarieturi pe talpa schiului / placa. e cazul sa rezolvam problema.

poti executa reparatia la atelierul specializat sau o faci singur. sa-ti zic cum gandesc eu: daca as fi campion mondial sau macar as participa la olimpiada de iarna, as incredinta reparatia schiurilor unor specialisti. fiind doar un schior de week end, prefer sa ma ocup eu, sa scap mai ieftin si cu rezultate rezonabile. asadar, votez varianta "b".


hai sa vedem necesarul de materiale. daca-l intrebi pe omul de la magazin, interesul lui e sa-si maximizeze vanzarea, asa ca-ti va raspunde ca un kit de reparatii consta intr-un set de menghine, batoane de cofix, racleta metalica, pila, perie, smirghel, detergent, degresant, guma de canturi, ceara de antrenament etc. nu-l condamn, e interesul lui sa vanda.


baton cofix negru (cu grafit)
daca ma intrebi pe mine, iti voi spune ca batonul de cofix e singurul necesar. restul sculelor pot fi inlocuite cu ce ai si tu pe acasa. in loc de menghine improvizezi un sistem de sprijinire a schiurilor. in loc de racleta metalica folosesti o lama de cutit / cutter / etc, perie si smirghel fin iarasi gasesti tu prin cutia de scule, ca degresant iei un pic de hidrocarbura de la meseriasa ta (acetona pt unghii) etc. pe scurt, te descurci.


placa fixata pe masa cu menghine

te sfatuiesc sa faci asta pentru ca sculele dedicate schiurilor sunt scumpe rau, nu prea merita sa le cumperi.
poate ca stii deja: exista pana si surubelnita pt schiuri, care costa vreo 10 euro. ba, ma lasi? :)


schi prins pe masa












metoda do it yourself e buna in conditiile in care vrei sa scapi mai ieftin cu reparatiile. de exemplu:

  • am dat 20 de lei pe o cutie cu 4 batoane de cofix ΓΈ 6 mm x 20 cm lungime, cu care sa zicem ca as putea repara vreo 10 zgarieturi.
  • am primit o oferta de reparatie cu 20 de lei zgarietura.

asadar, la aceiasi bani am de ales intre o reparatie si o cutie de cofix cu care fac multiple reparatii. nu mi-e greu sa iau o decizie.


de ce sa reparam?
ai putea spune ca zgarieturile de pe schi / snowboard sunt mai degraba inestetice, dar cand se suprapun prea multe devin periculoase, scurteaza viata echipamentului.
despre gauri nu e cazul sa zic prea multe. sunt mortale, distrug schiul / placa rapid. avem si un tip special de gaura: cea aflata langa cant. asta e cea mai periculoasa, canturile alea sunt turnate si o gaura acolo functioneaza ca o amorsa de crapatura. in cel mai negru scenariu, canturile zboara, iar echipamentul e bun de tomberon. sau de folosit pe post de bibelou prin living.

oamenii priceputi spun ca daca ai asemenea defectiuni mai bine te duci la reparatori profesionisti, sa peticeasca ei talpa. ok, sunt de acord, dar ma pot ocupa si eu la fel de bine. in cazul gaurii, o reparatie facuta in graba nu tine mult, cofix-ul turnat acolo sare repede. dar poti preintampina chestia asta facand reparatia ca lumea.

adica: daca e vorba despre o gaurica, te apuci si o largesti tu un pic. obiectivul este sa asiguri o suprafata mai mare de contact intre talpa schiului si materialul cu care faci reparatia, astfel incat sa te tina, sa nu cada la prima coborare. e de bun simtz, nu tre' sa fii doctor in schiologie ca sa stii asta.


sa trecem la treaba. batonul de cofix este de baza. il iei in varianta neagra sau transparenta, in functie de ce talpa ai la schi / snowboard:
  • cofix negru cu grafit - pt talpa neagra, fara design
  • cofix transparent - pt talpa alba / colorata
talpa de schi neagra / colorata (cu design)


situatia e nasoala cand ai de reparat o zgarietura care incepe pe talpa neagra si se incheie pe portiunea cu design. aici urmeaza sa decizi tu daca faci compromisul cu estetica si dai cu acelasi cofix peste tot sau repari fiecare bucata cu bagheta potrivita.

apropo, cand cumperi cofix vezi sa-l iei pe cel care se aplica manual. iti zic asta pt ca exista si varianta de aplicare cu pistolul (dupa modelul pistolului de lipit cu baton de silicon). dar importatorii nu prea aduc d-astea in romania pt ca nimeni nu vrea sa cumpere si pistolul ala :). ideea e sa iesi mai ieftin, nu mai scump.

sa trecem la reparatie, care e de-a dreptul banala, o poate executa oricine, totul e sa vrea. iata ce ai de facut:

  • cureti talpa. daca ai de astupat o gaura, cel mai bine e sa o largesti un pic cu un varf de cutter / alta scula, astfel incat materialul de umplutura sa faca priza pe talpa originala pe o suprafata cat mai mare
  • degresezi cu acetona, benzina (asta cam pute, intre noi fie vorba)
  • aprinzi batonul la un capat si lasi sa picure materialul topit in zgarietura / gaura pana se umple. cand ti se pare ca gaura e plina, nu te opri, mai picura putin!
  • cand materialul aplicat se intareste (lasa-l sa se raceasca bine), indepartezi surplusul cu o racleta metalica (lama de cutter), apoi slefuiesti
  • daca vezi ca gaura nu s-a umplut cum trebuie la prima turnare, repeta povestea cu picurarea de cofix si indepartarea surplusului pana obtii suprafara perfecta

uite in video, uite si doua poze cu gaura reparata (inainte si dupa) si zgarietura reparata (inainte si dupa)




gaura: inainte si dupa reparatie

zgarietura: inainte si dupa reparatie


daca te bagi la operatiunea asta, cauta pe net batoanele de cofix, ca sunt destui comercianti. trebuie sa gasesti unul si in orasul tau.
daca talpa e distrusa definitiv, pune echipamentul vechi in cui si cumpara-ti ceva nou: schiuri sau snowboard.






spor!

No comments:

Post a Comment