10/16/18

pregatiri de iarna - lupta cu rugina

protejam mecanismele de ploaie



de data asta nu-ti prezint o scula, o sa vorbim despre ungere. vine iarna si eu cam de asta ma ocup acum: ung tot ce prind prin curte. tot ce e supus intemperiilor si poate fi afectat de ploaie, adica rugineste, scartaie, se strica.

nu e mare inginerie, dar trebuie punctat ca ungerea prelungeste viata mecanismelor. le asigura o functionare corecta, le fereste de rugina, de gripare. bottom line, te fereste pe tine de costuri in bani si timp pentru schimbarea celor distruse.




am zis mecanisme la modul general si aici ma refer la:
  • balamale 
  • sisteme de inchidere a usilor (clante, incuietori etc manuale sau automate) 
  • amortizoare de usi 
  • rulmenti (roti, scripeti) 
  • lagare (pompa de hidrofor, motor de actionare a portii)
  • vehicule expuse (biciclete, scutere, motoare) etc


eu fac operatiunea de ungere de doua ori pe an: toamna si primavara. toamna o fac pentru a le proteja, primavara pentru a le curata de rugina si praful aparute peste iarna

acum, poate trebuie sa mai spun ca multe mecanisme pot fi protejate prin simpla lor adapostire in casa. dar cele instalate pe porti, de exemplu, adica balamale, zavoare, clantze, roti etc trebuie sa ramana in frig si ploaie. si, chiar daca sunt destinate functionarii exterioare, raman sensibile la umezeala, ca tot ce e din fier. si stim cu totii cat e de nasol sa rugineasca ori sa se blocheze. nasol si vizual, si functional. de aceea, daca tii la timpul tau, le ungi din belsug.



ungere poarta pietonala, poarta auto

astea de sus si de jos sunt niste poze facute la cateva fieratanii de-ale mele. nu le-am pus pe toate, ca-s multe, dar cu astea am inceput. yala de la poarta, mecanismul cu bila de inchidere a portii, rolele si motorul portii de masina, rotile lizei. am mai uns bicicleta (lant, pinioane, foi), scuterul, balamalele usii de intrare in casa, partile mobile ale hidroforului si m-am oprit. sigur am uitat ceva, dar las spray-ul la indemana si o sa mai ung chestii pe masura ce le vad. 


ungere liza, balama usa intrare, role poarta auto

cu ce sa le ungi? eu folosesc spray-ul cu ulei tehnic (ungere si degripare) pe care probabil l-ai vazut in magazine, la vulcanizare, in service auto. cel mai raspandit e wd 40, dar pe piata gasesti nenumarate alte variante. sunt ieftine si-si fac treaba. important e sa le folosesti acum, pana nu incep ploile.


adaptor varf pentru ungere
in spatii greu accesibile

marele avantaj al spray-ului asta e ca lichidul de lubrifiere pulverizat e mai putin vascos decat uleiul de motor, sa zicem, asa ca patrunde peste tot. spray-ul asigura jet puternic, iar teava aia subtire, pe care o montezi in varf, se poate strecura in orice spatiu ingust sau greu accesibil. asadar, pulverizarea e solutia, iar lubrifiantul asta e perfect.

ungere balama exterioara

nu e cazul sa spun cum sa pulverizezi ulei pe toate fierataniile pe care le ai, ca te descurci. dar pot aduce in discutie un caz particular: balamalele de exterior. alea au 
in partea de sus o gaura pe ax, destinata exact acestei operatiuni: pui acolo ulei ca sa ajunga peste tot in interior. dupa ce le ungi mai trebuie sa faci ceva: astupa gaura cu un dop de vasilina, astfel incat sa nu patrunda apa pe acolo.




***



daca tot vorbim de ungere, hai sa-ti mai vand un pont: cum rezolvi problema unui cleste / patent blocat de rugina. un prim raspuns ar fi varianta lubrefierii cu spray-ul, dar eu ti-as propune o varianta mai desteapta, valabila pe termen lung: ungerea cu vaselina.

e momentul in care te poti intreba: cum bag eu vaselina aia vascoasa in articulatia patentului? simplu. uite care sunt fazele:

  • ii scoti manerele de plastic 
  • pui patentul pe flacara si-l incingi bine 
  • pui vaselina pe boltul pe care se articuleaza falcile patentului. fierul incins va topi vasilina, o va transforma din marmelada in ulei cu vascozitate mica si astfel va ajunge peste tot in interiorul ruginit. inca un sfat: pune vaselina din belsug si plaseaza patentul deasupra unei carpe. ai sa constati ca din patent se va scurge mizeria acumulata in interior. adica il si cureti, il si deblochezi, il si ungi
  • cand se raceste fieratania, ii pui manerele la loc si ai patent nou. metoda e desteapta pentru ca vaselina racita se va intari la loc si va ramane acolo pentru a asigura o functionare buna a sculei




cam asta ar fi. uite un tip de spray de lubrifiere de vanzare aici: wd 40



spor!

No comments:

Post a Comment