meserias in bricolaj: berea si zapada carbonica

4/26/13

berea si zapada carbonica



bere in zapada carbonica

racim bere cu extinctoru'



majoritatea postarilor mele se incheie cu ciocnirea unei beri. valul asta de caldura (30˚C la umbra) imi ofera prilejul sa scriu o postare despre cea mai importanta coordonata fizica in cazul consumului de bere: temperatura. orice meserias stie ca o bere calda e o bere trista, in timp ce una rece merge direct la suflet :)


sa vorbim deci despre o metoda originala de racit berea. o metoda de criza, buna pentru zilele foarte calduroase in care am fost uituci si am lasat berea la soare
marturisesc ca vreau de mult timp sa fac chestia asta, dar pana acum n-a fost destul de cald ca sa merite efortul. acum, ca-s 30˚C, imi fac damblaua si tu vezi efectul

necesar pentru operatiune:



temperatura optima pt experiment


- o zi fierbinte, in care sa-ti doresti o bere rece








bere asa cum nu vrea nimeni: calda :)


- bere uitata la soare, pe care n-ai bea-o nici sub amenintarea pistolului







extinctor cu gaz (CO2)


- un extinctor cu gaz (CO2), cu care sa produci zapada carbonica








termometru cu infrarosu si marker laser


- un termometru digital cu infrarosu si marker laser, sa masuram rapid temperatura. intre noi fie vorba, de asta nu-i nevoie. dar l-am folosit, da o nota high-tech acestei operatiuni banale, de racire a berii :)





- pentru vizibilitate am folosit si o frapiera improvizata dintr-o galeata neagra (iese zapada in evidenta)

operatiunea se executa in aer liber! stim ca extinctorul cu CO2 nu prea este eficient outdoor, ca se disipeaza prea repede gazul inhibitor de ardere, dar asta-i si ideea: sa nu respiram prea mult CO2 si sa ne doara capul / sa ne asfixiem

daca-ti amintesti teoria discutata la orele de fizica, la eliberarea gazului aflat sub presiune in extinctor se intampa un lucru interesant. scade brusc presiunea, scade brusc si temperatura. efectul este de formare a zapezii carbonice, "vinovata" de racirea berii. zapada asta nu e toxica, singurul pericol la care te expui sunt degeraturile. odata produsa, trebuie sa astepti ca zapada sa preia caldura de la doza, apoi savurezi berea!
vezi in video prima proba de productie a zapezii carbonice. incerc sa-i masor temperatura, dar pe termometrul meu valoarea este "out of range". el masoara doar pana la -42˚C, in timp ce zapada carbonica are cam -78,5˚C



daca vei produce zapada, pana se raceste berea nu te vei putea abtine de la experimente. si in mod sigur o s-o folosesti la realizat efectul de ceatza (ala folosit prin discoteci / filme). adica ala din video de mai jos:




ok, hai ca am uitat de scopul initial: aveam de racit niste bere. uite in video cat de "complicat" a fost: am pus cutiile in galeata, am pulverizat zapada pe ele, am acoperit galeata cu un prosop, am asteptat sa se raceasca (vreo 5 minute) si am baut-o cu drag :)

trebuie sa precizez ca in functie de forma si dimensiunea frapierei poti ajunge sa golesti o buna parte din extinctor. d-aia ziceam ca e o solutie de criza, umplerea extinctorului e destul de scumpa.

___________________________


daca tot am folosit termometrul ala digital, hai sa-ti spun cateva vorbe si despre el. nu zic ca ar merita sa-ti cumperi asa ceva, dar nu e rau sa afli ce stie sa faca.

termometrul digital cu infrarosu si marker laser e un gadget destept si scump, pe care nu-l gasesti in orice casa. chiar si eu, un tool freak, am cam toate sculele posibile, dar pe asta nu-l detzin, l-am imprumutat

optris minisight: termometru cu infrarosu si marker laser


optris minisight, ala din poza, e un device simplu: apesi pe un buon si gata, ti-a afisat temperatura. e insa si foarte destept: masoara temperatura la distanta, fara sa pui aparatul in contact cu obiectul / substanta respectiva. are o plaja de masurare impresionanta: de la -32˚C la +420˚C, si inca nu e cel mai performant din serie. optris minisight pro masoara pana la +760˚C. laserul cu care este dotat nu e fitza, are un rol important: te ajuta sa masori temperatura exact in punctul in care doresti.



ca utilizari domestice ale acestei scule pot mentiona cateva:
  • in casa - poti detecta zonele de perete pe unde ai pierderi de caldura, poti descoperi probleme de izolatie la tevile de apa calda / termoficare ascunse in zid, verifici scaparile de caldura la cosurile de fum

 
utilizare casnica: verificare panou electric / izolatie termica a tevilor

  • instalatii termice - poti diagnostica functionarea aparatelor de aer conditionat, incalzitoarelor, sobelor, centralelor termice etc
  • instalatii electrice - poti verifica un panou ca sa descoperi ce sigurantza s-a prajit sau e pe cale sa se prajeasca (inainte sa se arda se incinge). o alta utilizare e pe circuitele electrice - poti afla ce piese se supraincalzesc (procesoare, integrate, tranzistori etc), unde n-ai ventilatie suficienta etc
 
utilizare casnica: verificare temperatura agent termic / incalzire circuite electrice


  • auto - verifici temperatura de functionare a motorului, catalizatorului, radiatorul, verifici functionarea franelor, supraincalzirea anvelopelor etc


  • inslatatii mecanice - detectezi functionarea anormala a lagarelor, rulmentilor, pieselor in miscare prin detectarea incalzirilor nefiresti etc


eu sunt convins ca daca-ti vei cumpera scula asta ii vei gasi nenumarate alte utilizari


ok, da-l incolo de termometru! sa revenim la bere, ca asta e mai importanta. pune-te pe racit cutiile si spor :) dar nu uita vorba lu' heineken: enjoy responsibly!
n-ai extinctor pentru racit berea, dar vrei unul? uite-l: extinctor co2
vrei termometru digital? e si asta disponbil online: termometru digital

3 comments:

  1. daca puneai sare se racea si mai repede

    ReplyDelete
  2. Amesteci gheata cu sare si apa intr-o oala sau galeata, bagi dozele inauntru si se racesc intr-un minut. Cauta pe youtube.

    ReplyDelete