meserias in bricolaj: set chei universale

9/23/13

set chei universale

set chei universale
set chei universale



tot vad la tv reclama la snap'n grip, un set de chei universale care, dupa cum zice fabricantul, ar inlocui cu succes toate cheile fixe / reglabile din lume.

scriu despre ele pentru ca folosesc si eu un asemenea set. in postarea asta insa nu vei gasi setul original snap'n grip, ca eu n-am bani de asa ceva. voi discuta despre varianta ieftina, cumparata din talcioc, de la chinezi.


 

setul asta de chei, si aici vorbesc de ambele variante (atat aia de la tv, scumpa, cat si a mea, chinezeasca) e compus din doua chei cu trei capete functionale:
  • cap mic - inlocuieste chei fixe / inelare / tubulare de la 8 la 14
  • cap mediu - inlocuieste chei fixe / inelare / tubulare de la 16 la 22
  • cap mare - inlocuieste chei fixe / inelare / tubulare de la 24 la 32










sistemul asta de falci (cea mobila e dintzata) care se inchid pe diferite dimensiuni e foarte destept. datorita contactului in trei puncte, reuseste sa indeplineasca misiuni in care cheia franceza, cheia papagal sau mai stiu eu ce cleste ar esua. partea misto e ca cele trei chei din set acopera cam toata gama uzuala de obiecte din gospodarie, gen tevi, dopuri, capace, piulite olandeze, bucse filetate, corpuri de robinet, capete de surub rotunde, capete de surub rotunjite de la uzura etc. in domeniul asta lucrurile stau exact cum zic ei in reclama. sistemul se dovedeste util pentru orice piesa rotunda sau de alta forma, care trebuie imobilizata & rotita



fabricantul recomanda setul si la actionat suruburi / piulite hexagonale. si, daca ne gandim putin, mai ales la asta ne-ar fi de folos prin gospodarie.

ei bine, in privinta piulitelor / suruburilor am un amendament important


cheia o fi desteapta, dar are o problema constructiva care inseamna un impediment major la actionarea piulitelor. problema asta n-o observi la televizor, ci abia cand pui mana pe cheie si incerci sa strangi / desfaci suruburi.
unde-i buba? pai, e la spatiul mort dintre falcile cheii, spatiu care la setul meu masoara circa 3 mm. de ce e asta o problema? pai, hai sa-l comparam cu inaltimea piulitei / capului surubului, ca sa ne dam seama cum si de ce ne incurca, de ce pentru anumite suruburi cheia e inutilizabila
 


inainte de comparatia asta hai sa discutam un pic teoria fabricarii suruburilor si piulitelor. avem urmatoarele cote:
h - inaltimea capului surubului / piulitei
d - diametrul filetului (metric)

standardul spune ca la mama lor acasa (in fabrica) capetele suruburilor si piulitele se fac dupa urmatoarea regula:

h = 0,8 * d







evident ca nu vorbim despre piulitele atipice, gen cele de cuplare, din foto, ci de cele normale.
sa calculam inaltimea piulitei pentru diferite suruburi, apoi o comparam cu cei 3 mm distantza moarta dintre falcile cheii (cota aia critica, despre care vorbeam mai devreme).






  • pentru suruburi sub M5 (cheie fixa de 8) cheia universala tip snap'n grip e inutilizabila. e drept, nici fabricantul n-o recomanda pt suruburi atat de mici
  • la un surub M5, cheia universala prinde capul surubului pe inaltimea de 1 mm. milimetrul asta e teoretic. practic, nu prinde nimic! vezi si in foto
  • la M6 prinde pe o inaltime de 1,8 mm (si asta teoretica). practic, aici esti cam la limita, dupa cum se vede si in video. piulita aia are niste suprafete rotunjite (racordari intre fatzetele hexagonului si suprafetele transversale), pe care falcile cheii au prostul obicei sa alunece. daca tragi prea tare de cheie, scapa de pe piulita si-ti sare in dintzi :)

  • cheia e functionala abia de la suruburile M7 in sus. cum M7 e rarissim (eu l-am intalnit doar la niste suruburi de carburator de dacia 1300), inseamna ca vom folosi acest set pentru suruburi de la M8 in sus.




apare o intrebare de baraj: de ce functioneaza atat de bine lucrurile in reclama? de ce cheia aia actioneaza fara probleme toate suruburile de pe placa aia neagra? pai, daca te uiti cu atentie in video de prezentare, suruburile invartite cu maiestrie de cheia minune nu sunt stranse. au capetele departate de suprafata pe care trebuie s-o stranga. in aceasta situatie evident ca scula functioneaza perfect. dar asta se intampla numai, repet, NUMAI cu suruburile M5 si M6 DRESATE sa apara in reclame :)












in viata reala, cand capul surubului e lipit de suprafata piesei fixate, lucrurile stau altfel. la surubul M6, ca in foto & video de mai jos, hexagonul e prins intre falcile cheii pe o inaltime prea mica si sunt sanse mari sa scape. iar daca nu scapa, setul tau va functiona similar cu cheia de tabla, care este mai degraba o jucarie, nu o scula.
tine cont de inca un lucru: la televizor apar doar suruburi noi, care merg perfect. in viata reala ne intalnim si cu suruburi ruginite, gripate, blocate, fitzoase!  
hai sa inchidem subiectul. nu spun ca acest set de chei nu ar fi ok. e foarte bun pentru situatiile in care ai de invartit o piesa rotunda sau de alte forme, cu conditia ca falcile cheii sa aiba pe ce sa se inchida. in privinta suruburilor zic doua lucruri:

1 - setul nu inlocuieste toate cheile din casa! are niste limite pe care e bine sa le cunosti. nu arunca restul sculelor la tomberon dupa ce cumperi setul asta! mai corect e sa spunem ca sculele din casa ta coopereaza unele cu altele. setul asta si celelalte chei pot fi folosite in completare

2 - la cele mai des intalnite suruburi (cel putin in cazul meu), adica alea M6, setul nu e chiar bun
de ce l-am cumparat? si de ce il recomand? pai, e bun in anumite situatii. eu il folosesc in special la bicicleta, unde, nu stiu de ce, au pus aia toate cam dimensiunile de suruburi cu putintza. toate, nene! cand umblu la ea, in loc sa umblu dupa mine cu 10 kile de chei, iau o cheie fixa de 10 si una de 8, pt piulitele enorme de la ghidon iau o frantuzoaica cu deschidere mare. plus o surubelnita cap cruce. iar setul asta acopera restul de chei: 12, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 22, 24, 27, 32. deci acopera cam 90% din nevoi.

asadar, postarea asta am scris-o nu ca sa fac de rahat setul de chei universale, ci pentru a preciza cat se poate de clar ce limite are, la ce sa te astepti de la el.

o ultima mentiune: pretul de la tv, 149 lei + taxe de livrare (la ora la care scriu eu postarea), mi se pare usor exagerat. eu nu sunt un miliardar excentric, sunt doar un modest supermeserias :-), asa ca am ales varianta chinezeasca, ieftina, de 25 de lei

uite setul de vanzare la un pret rezonabil: chei universale

spor, meseriasule!

8 comments:

  1. https://www.dropbox.com/s/m7630jvbc6zzrcz/2013-09-19%2016.07.25.png
    https://www.dropbox.com/s/docymk1526bpit4/2013-09-19%2016.07.21.png

    Pare sa nu sufere de boala pe care o prezinti aici.

    ReplyDelete
  2. http://home.comcast.net/~alloy-artifacts/other-makers.html
    http://home.comcast.net/~alloy-artifacts/Photos/tools/cleveland_autogrip_10in_wrench_pat_b_cropped_inset.jpg

    Iar aici vezi niste strabunice de-ale lui snap...
    Vechi, da' bune!

    ReplyDelete
    Replies
    1. din primul set de poze nu se observa mare lucru, da' strabunica cheilor universale e ok :)
      o sa-mi caut un set de chei pe care scrie "cleveland"

      Delete
    2. In primul set sunt niste chei pe care le-am vazut intr-o oferta la 40 de lei, si am remarcat ca sunt facute in asa fel incat problema corect observata de tine nu mai apare.
      Solutia e aceeasi ca la modelul american, falcile sunt egale in grosime.

      Delete
  3. ...buna postarea si la obiect. De ce buna ? Ca si eu folosesc uneori cheile universale care merg bine, varianta 'chinezarii cu dinti' (cum le zic eu), luate pe bani putin. Dar am luat de la Lidl zilele trecute un set de 2 chei 'universale' pe care le-am si folosit cu succes la 'contra' pentru a desface o piulitza rebela. Diferenta fata de cheile din reclama TV ? Doar doua marimi la Lidl (merg bine pana pe la 18), dar falca superioara se desface cu buton cu arc, actionat manual, iar pretul e de 40 de lei. Si... da... nu-s 'universale': sa-l vad eu pe cel care poate sa strecoare o 'cheie universala' intr-un spatiu de 8 mm ca sa slabeasca o piulita !... Pentru conformitate: Alexandru @ Ploiesti

    ReplyDelete
    Replies
    1. eu n-am vazut cheile alea la lidl, insa de acolo am luat alte scule destepte: un set de 3 clesti cu blocare. parca am dat 24 de lei pe set, sunt mignoni, nu repari tractorul cu ei, dar par folositori. astept sa am nevoie de ei

      Delete
  4. In care talcioc se gaseste acest produs?

    ReplyDelete
    Replies
    1. eu l-am luat ori din china town, ori de vizavi, de la doraly

      de acolo se aprovizioneaza comerciantii, deci ai putea gasi acest set la orice taraba de scule

      Delete