meserias in bricolaj: teoria surubului

5/19/13

teoria surubului


surubul, mama imbinarii demontabile



n-ai crede ca despre o piesa atat de banala se poate spune mare lucru, dar sa stii ca au fost scrise tomuri intregi despre suruburi. nu te speria, nu e cazul acestei postari, care desi se numeste "teoria surubului", contine mai degraba partea practica. dupa ce am intors surubelnita electrica pe toate partile, acum discutam si despre suruburi





iti voi spune cateva lucruri generale si iti voi vinde niste ponturi, care sa te ajute sa alegi cel mai potrivit surub pentru proiectul tau si sa-l folosesti bine. prezentarea asta presupune o clasificare, dar nu ca la facultatea de surubarie, ci pe criteriile dupa care alegi tu piesa potrivita la locul potrivit. deci:

varf

surub autofiletant
  • autofiletant (lemn) - la diametru mic il poti baga in plin. la diametru mai mare (>4mm, dar si in functie de densitatea materialului) trebuie sa gauresti intai. gaura se da egala cu diametrul interior al filetului







surub autoforant

  • autoforant (lemn, metal, plastic) - asta are un varf care imita burghiul, deci isi face loc singur in material, trebuie doar sa-l invarti



filet






  • holz ( se insurubeaza in lemn, plastic, gips-carton) cu pas normal / pas grosier / special pt gips-carton (intr noi fie vorba, asta specialul e mai degraba un moft, gips-cartonul sta foarte bine prins si in suruburi cu pas normal). din categoria asta fac parte si suruburile tip euro, pentru pal melaminat, despre care am tot vorbit in postarile despre construirea dulapului

 
surub filet holtz pas normal / grosier

 
surub gips carton
  • metric. astea-s cu pas normal sau pas fin. cele fine sunt cu totul speciale, se folosesc doar la mecanisme de precizie, greu de crezut ca te vei intalni cu asa ceva in proiectele din gospodarie. suruburile cu filet metric se folosesc cu piulite, saibe plate, saibe grower


filet metric

tija filetata combinata holtz & metric
  • combinat (holtz & metric) - astea se folosesc cu partea cu filet holtz intr-un diblu, iar in partea cu metric se prinde ceva cu piulita & saiba (vasul wc, de exemplu)

sa vorbim un pic despre corespondentza cheie / diametrul filetului metric (ca sa stii ce chei sa folosesti in functie de ce suruburi ai sau invers)
filet metric
cheie
4
7
5
8
6
10
8
13
10
17
12
19


exista si suruburi de alte valori ale filetului metric, dar au utilizari mai rare. am cautat eu odata un surub M7 de mi-au iesit ochii din cap si am gasit cateva exemplare la un magazin cu piese de dacia 1300 :)) folosea la prinderea carburatorului, daca nu ma insel, si sunt convns ca e pe cale de disparitie

asadar, suruburile din tabel sunt cele mai intalnite, iar corespondentza intre diametrul filetului si deschiderea cheii e standard. sunt insa si exceptii, asa ca e bine sa ai o trusa de chei. am intalnit de exemplu piulita de 8 cu cheie de 14 sau piulita de 4 cu cheie de 8 etc

scula care-l actioneaza

  • surubelnita (cruce, crestat sau combinat). te sfatuiesc sa nu folosesti suruburi cu cap crestat. gandeste-te cat de usor iti iese varful surubelnitei de pe capul surubului, renunta la el, capul cruce e mai destept: centreaza scula, o tine, se strica mai greu




surub cap crestat / cruce / combinat


  • cheie: cap hexagonal, cap imbus, cap torx (stea)
 
 
surub cap hexagonal / imbus / torx (stea) / combinat

surub cap torbant

  • nimic (cap torbant) - tija filetata trece prin gaura, iar capatul cu profil patrat se infige in lemn / plastic si blocheaza surubul




  • special (triunghi, gaura triunghiulara, crestat intrerupt etc)

 
surub cap special

despre suruburile speciale am discutat si aici: biti-suruburi-speciale

tips

  • surub pulita - ai nevoie de doua chei. se poate si cu o cheie + patent / cheie franceza / cheie universala. exceptie - piulita fluture, care se strange cu mana / patentul
  • pentru siguranta asamblarii foloseste piulita autoblocanta (cu insertie de plastic pe filet), saiba grower sau saiba stelata
piulita autoblocanta (onsertie de plastic)

 
saibe siguranta: grower si stelata

  • suprasiguranta - foloseste contrapiulita. cand stranzi prima piulita tii conra pe capul surubului, cand o strangi pe a doua tii contra pe prima. bine, putem merge mai departe si montam un splint de siguranta in tija filetata sau, si mai bine, o piulita crenelata cu splint de sigurantza, dar deja exageram :)

 
siguranta prinderii: contrapiulita, piulita crenelata, splint siguranta
  • la utilizarea unui surub in canal (nu in gaura) - pe langa grower se foloseste si saiba plata. mareste suprafata de strangere pe piesa metalica si impiedica alunecarea laterala

  •  nu strange surubul / piulita cu cheia pana ii ies matzele, ca se rupe!




  • cand ai un surub blocat in gaura si trebuie sa-l scoti cu ciocanul - pune-i piulita in varf, infileteaz-o 3-4 spire si loveste in ea, altfel strici capul filetului de pe surub. daca lovitura trebuie sa fie foarte puternica, foloseste doua piulite, pe care le strangi una fata de cealalta, asftel incat forta loviturii sa fie preluata pe o suprafata mai mare
taiere filet: cu ajutorul filierei (sau macar o piulita)
  • cand ai de taiat un surub pe partea filetata - ca sa mai poti folosi vreodata filetul (se strica la taiere), inainte sa tai pune pe surub o filiera sa macar o piulita. apoi taie-l, teseste marginile, scoate filiera / piulita. asa se repara inceputul filetului





  • ai de strans un surub cu surubelnita - alege capul de surubelnita bine, sa se potriveasca perfect. astfel, ai suprafata de contact cea mai mare si nu risti sa strici capul surubului sau bitul (capul de surubelnita)





  • surub cap special - necesita scule speciale. daca nu le ai, le construiesti (surubelnita crestata cu flexul, surubelnita profilata cu flexul etc) pt a scoate surubul, apoi il schimbi cu unul cu cap banal
surubelnite modificate pt suruburi speciale
in incheiere, sa vorbim si despre cumpararea suruburilor. daca utilizezi suruburi / piulite / saibe la greu, nu-ti recomand marile magazine de bricolaj. de acolo le iei la pretz de lux. uite un exemplu: o banala piulita M6 costa 6 bani la praktiker, 7 bani la bricostore si 9 bani la hornbach. iar de la un distribuitor specializat costa sub 3 bani una. e drept, in conditiile astea trebuie sa iei o cutie cu 100 de bucati, dar eu prefer sa dau 3 lei pe o cutie si sa-mi ajunga doi ani :)
inca un exemplu: un surub cap hexagonal M6 x 20 costa 14 bani la praktiker, 19 bani la hornbach, 44 de bani la bricostore!!! daca iei angro (vorbim de 100, 200, chiar 500 buc, in functie de distribuitor) acelasi surub costa cam 7 bani bucata!

nu acuz marile magazine de hotzie, dar nici nu ma pot declara de acord cu suprataxa astora. nu-mi place sa-mi bage cineva mana atat de adanc in buzunar. nu-mi place sa platesc de cinci ori pretul unei piese doar pt ca magazinul mi-o ofera la bucata, ambalata in punga si cantarita cu dragoste. prefer sa ma duc la un distribuitor specializat, sa-mi arunce ala in scarba pe tejghea o cutie de 100 de bucati, dar la pret de bun simtz :)

oricum, eu gandesc pe termen lung si am ajuns sa folosesc in proiectele mele o gama destul de ingusta de suruburi / piulite / saibe, pe care sa le cumpar mai ieftin angro. le iau de la distribuitorii specializati in organe de asamblare si-mi ajung mult timp. doar cand am de cumparat ceva cu totul special ma duc sa fiu jefuit la un supermagazin de bricolaj :) probabil ca asta este politica lor: ne prajesc la nimicuri. nu-si permit sa bage un adaos comercial de 400% la bormasini, ca se vede. insa la produse ieftine ne-au tras-o!

uite de vanzare cam toate suruburile cu putinta: suruburi. trebuie doar sa ai rabdare sa-l cauti pe cel dorit de tine.





de acum, ce sa-ti mai zic: spor la strans suruburi! cand termini, meriti o bere.

noroc, meseriasule!




4 comments:

  1. Zi-mi si mie de unde de la distrbuitor sa le iau ca de Hornbach, dedeman et m-am saturat, bine si de acolo tot la cutie le iau ca ies mai ieftin.

    Mersi si e super pentru un diy-er blogul tau.

    Am invatat multe eu care eram 2 miini stangi!

    ReplyDelete
  2. cauta pe net distribuitori de organe de asamblare. rocast e unul de care stiu eu, dar sunt si altii. mai gasesti la distribuitori de scule / fiare / de toate cum sunt cei din doraly.

    ReplyDelete
  3. Va rog sa ma ajutati cu un tabel care sa explice valorile cheilor de strangere pentru suruburi De ex m-ar interesa ce cheie folosesc pentru M36 , M20 ?
    Va multumesc

    ReplyDelete
  4. domnule, eu am luat in discutie suruburile intalnite in mod curent. astea de M20 si M36 sunt atat de groase ca se folosesc probabil doar la vagoanele de tren :)
    n-am pus mana pe asa ceva, dar ma voi uita pe net si voi completa tabelul de corespondentza cheie / metric si cu valori pt suruburi mamut

    ReplyDelete