meserias in bricolaj: cant pvc inlocuit cu... bormasina

6/11/15

cant pvc inlocuit cu... bormasina

mi-a murit cantu'

schimbare blat masa gradina

ok, recunosc din prima ca am exagerat. mi-a murit cantul pvc, l-am schimbat cu ajutorul bormasinii, dar nu asa cum reiese la prima vedere. insa titlul suna atat de bine ca m-a luat apa si l-am lasat asa :)



am o masa de picnic de la metro. d-aia cu picioare rabatabile, blat de aproximativ 1 x 2 m din pal melaminat, cantuit cu pvc si montat pe o structura de teava metalica. am vazut-o atat de des prin toata tara, la terase de carciuma ori pe la amicii mei acasa, incat am ajuns la concluzia ca e cea mai populara masa de picnic din tara.

masa mea are un milion de ani. inca tine bine farfuria cu friptura, castronul cu salata si berile, dar ploaia si timpul si-au cam lasat amprenta pe blat.







blat distrus: pal umflat, cant pvc sarit

eu am protejat-o cat am putut: iernile si le-a petrecut depozitata in interior, verile a stat in foisor / cort, deci n-a plouat direct pe ea. in plus, inca de cand am cumparat-o am protejat blatul cu o bucata de linoleum (prins in capse dedesubt) ca sa-l feresc de apa in cazul in care furtuna facea ploaia sa cada pe orizontala.

din pacate, la un un colt al mesei linoleumul a fost ros de cainele meu cel idiot (i s-o fi parut gustos?) si pe acolo a intrat apa. pic cu pic, molecula cu molecula, apa a afectat destul de grav placa de pal, nu mai e cazul sa-ti povestesc. pentru ca blatul ala ajunsese sa arate ca un gunoi si ma saturasem sa maschez stricaciunile cu o fatza de masa, am zis ca e cazul sa intervin. mai ales ca e sezonul gratarelor in curte.

uite ce variante aveam sa reconditionez masa ca sa o folosesc inca un milion de ani.

  • puteam lipi cantul ala la loc. puneam niste prenadez, imobilizam cantul pe pozitie pana se usca lipiciul si scapam cu costuri zero. dar ar fi aratat tot ca dracu: placa din pal e un pic umflata la un colt, s-a dus un pic si din melamina, am renuntat

  • puteam cumpara un blat nou din pal melaminat. taiat la dimensiune, cantuit abs cu lipitura ca lumea, m-ar fi tinut o vesnicie. sau macar pana reusea apa sa patrunda din nou intre cant si pal. o estimare de pret (de fapt, a fost o calculatie exacta, facuta la magazin) ma ducea pe undeva pe la 80 de lei material + manopera. dar am considerat-o o varianta buna pt interior, nu pentru gradina, asa ca am renuntat si la asta

  • varianta a treia era sa schimb blatul de pal cu unul din lemn natur. un panou gata facut, slefuit, pe care sa-l protejez cu mai multe maini de lac. cost panou 180 lei, inca vreo 20 lacul, total 200. scump! daca-mi amintesc eu bine, masa de noua a costat mai putin de atat. de obicei nu aleg cea mai scumpa varianta, dar in cazul asta am considerat ca "cel mai scump" inseamna si "cel mai bun"


odata hotarata solutia, restul a fost floare la ureche. pentru inceput am demontat blatul vechi de pe structura metalica. 30 de suruburi, nene! au cam exagerat baietii :)

extragerea suruburilor din suportul blatului pe laterale e o operatiune delicata pentru ca iti pot scapa in teava patrata din care e facut cadrul. neaparat scoate-le cu o surubelnita magnetizata / bit magnetizat. tine cont de faptul ca varful unei surubelnite e magnetizat cat sa tina bitul, nu si surubul. d-aia iti vand un pont care te va salva de efort: foloseste o surubelnita normala si pune pe ea un magnet!

surubelnita magnetizata e foarte utila si la montarea blatului nou. gandeste-te ca pui surubul ala prin teava patrata de 30, dar peretele prin care il bagi e cu gaura de trecere, fixarea de face pe peretele opus.




uite in video cum m-am descurcat eu: surub pus in varful surubelnitei, trecut prin teava si pus pe pozitie, apasat pe panoul din lemn ca sa-l intepi si sa poti incepe insurubarea. am bagat suruburile in plin, n-am gaurit lemnul. e panou de rasinoase, esenta moale, deci surubul se infige bine. si nici nu e pericol sa spargi placa, suruburile au diametrul de vreo 4 mm.

sistemul de rabatare a picioarelor se prinde la final. poti sa masori pe panoul vechi distantele intre urmele lasate de elementele structurii si sa faci fixarea exact ca-n fabrica. sau, sa ca fii sigur, pui un echer pe piesele metalice si faci treaba ca la carte. dupa cum vezi in poza de mai jos, eu am lasat un unghi de 90 si ceva de grade. adica, in pozitie de functionare, picioarele alea sa fie deschise un pic spre exterior. deschiderea mai mare ii confera mesei un plus de stabilitate.

prinde suportul partii rabatabile doar intr-un surub si verifica functionarea. daca e ok, pune si restul suruburilor.
montaj picioare rabatabile pe blat nou

capac teava - pe aici scoti
obiectelele pierdute in teava
sa revin la suruburile si bitii care se pot pierde in teava patrata pe care montezi blatul. nu e chiar o nenorocire daca se intampla asta. teava are la capete dopuri de plastic. scoti dopul pe o parte, golesti teava de lucrurile pretioase si continui. dar e o bataie de cap in plus de care eu n-am avut chef, asa ca am lucrat cu grija.







lacuire blat lemn
la final, lacuiesti blatul. pentru ca nu ma grabeam (oricum aveam in derulare mai multe proiecte), intai am dat doua maini de lac pe dosul blatului, l-am lasat sa se usuce, apoi l-am montat pe cadrul metalic si m-am ocupat de fatza.

acolo am dat vreo 4 maini de lac, ca sa fiu sigur ca obtin un strat consistent pentru protectie. daca esti perfectionist, dupa fiecare mana de lac slefuiesti blatul cu un glaspapir fin. eu nu am procedat asa. din lene, din comoditate, la care se adauga convingerea intima ca mobila de exterior e perfecta oricum, numai sa contina un gratar fierbinte si o bere rece.

daca iti place rezultatul, schimba-ti si tu blatul. daca n-ai chef sa repari mese ori inca nu ai o masa pe care sa o repari, uite aici ceva mobilier de gradina: mobilier gradina 1. sa ai ce repara cand s-o strica :). iar daca nu ai ce pune pe masa, uite si niste articole speciale de camping: produse camping. sunt favoritele mele pentru ca nu se sparg. urasc cioburile!




spor!

No comments:

Post a Comment