meserias in bricolaj: suport brad craciun

12/18/13

suport brad craciun

cum fac un suport de brad



suport brad home made

iti zic un pont de sezon, ca vorba aceea, o data pe an e craciunul si nimic nu arata mai bine in casa meseriasului decat un brad perfect vertical si stabil. asadar, facem un suport de brad. sau stativ, cum vrei sa-i zici.















pregatirile de craciun incep cu procurarea bradului. aici nu ma bag. ti-l cumperi sau astepti sa ti-l aduca mosul, nu stiu, procedezi in functie de cat de cuminte ai fost in timpul anului: )


realizarea unui suport de brad e insa o operatiune foarte simpla, pe care o inchei in 10 minute. folosesti cateva bucati de scandura, cateva suruburi (poti folosi si cuie, dar eu recomand asamblarea demontabila), un ferastrau pendular / circular / sabie sau orice alta scula de taiat plus o carota (freza) de lemn actionata de bormasina.

pasul unu

faci crucea din doua bucati de lemn. grosimea & lungimea & latimea bratelor sunt in functie de dimensiunea bradului.

  • grosimea: un brad inalt inseamna sarcina mare si instabila, deci mai bine folosesti dulap de 5 cm grosime. pentru un brad scund merge si scandura obisnuita, de 2,5 cm grosime. aici am pomenit doar cheresteaua standard. daca ai pe acasa lemne de dimensiuni intermediare, gasesti tu ceva potrivit.
  • latimea: in stativul ala urmeaza sa dai o gaura in care sa infigi tulpina, deci utilizeaza si tu o scandura de latime apropiata de 2 x diametrul tulpinii
  • lungimea: pe asta o stabilesti in functie de inaltimea bradului. pe scurt, din ochi :)

dimensiunea suportului,
in functie de gabaritul bradului

prinzi cele doua bucati de lemn in cruce, apoi sub cea de sus trebuie sa montezi doua talpi. iar folosesti suruburi / cuie.

pasul doi

am ajuns si la tulpina bradului, care trebuie pregatita un pic pentru instalare. adica trebuie prelucrata pe portiunea care va fi prinsa in stativ. iei un cutit, un topor, un ferastrau sau alta scula taietoare si finisezi capatul.





tulpina bradului taiata axial pentru a fi impanata in suport

ultima prelucrare: tai axial partea de tulpina care va fi cuprinsa in stativ. taierea trebuie facuta pe o cota egala cu inaltimea stativului. aici e bine sa folosesti un pendular pentru ca taierea e cam nasoala (lemn ud). oricum ai taia, important e ca in tulpina sa ramana o fanta suficient de lata cat sa cuprinda o pana.

impanare tulpina in suport


pana asta o faci cu circularul / pendularul dintr-o bucata de lemn, dar poti folosi si o bucata de parchet laminat pe care o ascuti un pic la capat, sa patrunda in fanta.

pasul trei

ultima operatiune in realizarea stativului: gaura pentru tulpina bradului. alegi o carota (freza) potrivita cu diametrul si dai gaura in centrul crucii. daca stativul e prea gros, poti face aceasta prelucrare din ambele parti. sau poti gauri cele doua brate ale crucii inainte de asamblare. totul e in functie de dimensiuni. daca decupezi cu freza / carota din ambele parti, da intai o gaura strapunsa cu un burghiu de ø mic pentru centrarea sculei, apoi prelucrezi stativul / scandura pe ambele fetze.


tips

surub ingropat in lemn
  • iti recomand sa pui toate suruburile cu capul in jos (infileteaza-le de jos in sus), astfel incat sa nu fie vizibile
  • infileteaza suruburile cu care prinzi talpile stativului astfel incat sa fie ingropate in lemn. asta, ca sa nu zgarii podeaua in zona in care amplasezi bradul
  • daca folosesti lemn uscat pentru suportul asta, cel mai bine e sa pregauresti si sa zencuiesti inainte sa pui suruburile. altfel, cand vei strange suruburile ca sa le ingropi in lemn, risti sa spargi scandura




pui stativul pe coroana bradului, introduci pana in fanta realizata in tulpina, pozitionezi stativul perfect d.p.d.v. geometric si bati pana. tai / rupi excedentul de pana si gata, ai super-brad! poate sa dea mos craciun cu sacul in el, ca nu-l darama :)

stativul asta e de unica folosinta. probabilitatea sa nimeresti si anul viitor un pom de iarna cu acelasi diametru al tulpinii este infima. daca ai incredere in sansele tale, poti continua cu finisaje: il slefuiesti, il vopsesti, il decorezi etc.

dupa cum vezi (de fapt, nu vezi), nu postez si o poza cu bradul. inca nu l-am primit. ceea ce am folosit eu pe post de tulpina e o coada de lopata :)). am ales varianta asta ca sa-ti arat din timp cum procedez, poate te ajuta.
sa nu crezi ca n-am fost cuminte. situatia e sub control: am vorbit cu mosul, mi-a zis ca intarzie din cauza cetzii :) dar cand voi primi bradul il voi fotografia si ti-l voi arata aici.

dupa ce faci bradul, uite cu ce-l impodobesti: decoratiuni

cat despre cadourile de sub brad, nu stiu ce sa-ti zic. uite un loc unde gasesti cam orice vrei.

pe de alta parte, daca vrei brad de craciun, dar nu vrei bataie de cap, uite varianta alternativa: pom de iarna artificial. in acest caz, ma intreb insa de ce ai citit postarea asta pana la capat? :))


later edit
a venit mosul, mi-a adus bradul, mi-a dat de lucru :)

am primit un pom de iarna inalt, cu tulpina gata prelucrata de la magazinul mosului (la ø 60 mm), asa ca am sarit peste faza cu prelucrarea asta. n-am mai avut de facut decat un suport solid. am folosit un dulap de 5 cm grosime taiat la 33 cm lungime si 10 latime. celalalt bratz al stativului e dintr-o scandura mai subtire, de 2 cm.


am dat intai o gaura de centrare a carotei si am gaurit lemnul din ambele parti (carota nu da gaura perforata atat de adanca).


am decupat tulpina pentru pana, am realizat pana, am reglat pozitia bradului, l-am impanat si am incheiat povestea.

asta nu mai e simulare cu coada de lopata, e suportul real

sarbatori fericite, meseriasule!

si spor!

No comments:

Post a Comment