meserias in bricolaj: masina de frezat hobby

10/2/13

masina de frezat hobby

bosch pof 1200 ae

frezare profi, pret hobby




am primit o masinarie Bosch POF 1200 AE de la firma "Atelierul tau" - Scule electrice si accesorii pentru un "test drive", asa ca vom discuta un pic despre ea. ar fi fost si pacat sa nu fac o postare despre asemenea bijuterie.

iti spun din start ca nu mi-au dat-o ei, le-am cerut-o eu.
adica, nu e o masinarie cu care n-aveau ce face si au vrut s-o promoveze pe sistemul "fa si tu o postare, poate o vindem". dimpotriva, le-am cerut-o eu pentru ca buna si aveam nevoie de ea (vei vedea la ce am folosit-o in scurt timp).
motivul pentru care scriu aceasta postare? POF 1200 asta e o scula demna de un meserias de hobby. face aproape tot ce face si masinaria profesionala, prezentata aici masina-de-frezat. dar, spre deosebire de cea albastra, o uzina cam scumpa, varianta verde are un pret care o califica pentru atelierul oricui.


pentru inceput discutam aspecte legate de sigurantza. masina se baga in priza, deci electrocuteaza. protejeaza-te! masina are muschi, se zbate, vibreaza, e foarte puternica. stapaneste-o! sculele au tais bine ascutit, deci pot provoca rani / distrugeri majore. ai grija!
te sfatuiesc sa citesti bine instructiunile si sa o utilizezi cu atentie, sa inchei lucrul cu zambetul pe buze, nu in lacrimi!










pachet Atelierul tau: masina de frezat + set freze
Bosch POF 1200 AE este o bijuterie dotata cu aproape toate optionalele, exact ca versiunea profesionala: are turatie variabila, reglaj grosier si fin al adancimii de frezare, are in dotarea standard inel de copiere, compas de frezare, limitator paralel, limitator pentru frezare curbilinie, bucsa pentru freze cu coada ø8 si bucsa de schimb pentru ø6, adaptor pentru aspirator etc. deci, are alta culoare si putere mai mica decat omoloaga profesionala, dar la un sfert de pret. plus ca, la bani pe care-i platesti la magazinul "Atelierul tau" primesti si o cutie cu 20 de freze. mie imi suna bine.

hai sa vedem ce stie sa faca. pentru inceput vorbim despre modul in care poti lucra cu masina.
 
  • varianta portabila: tii masina in mana, o aplici pe material si prelucrezi. sistemul asta sufera din cauza preciziei, insa nu poate fi ocolit in cazul pieselor cu gabarit mare. la tipul asta de prelucrare nu prea sunt multe de spus, gasesti in instructiunile livrate odata cu masina modul de lucru.
 
  • varianta fixa: imobilizezi masina pe masa si faci prelucrarea plimband piesa prin dreptul sculei. asta e preferata mea. ca meserias in bricolaj operez mai degraba cu piese de gabarit mic. in plus, daca fixez bine masina pe masa si folosesc diferite distantiere, care sa mentina piesa prelucrata la distanta fixa fata de scula, reusesc prelucrari foarte precise

uite cateva tipuri de prindere folosite de mine.

prinderea masinii direct pe placa de alunecare
 - pui o bucata de lemn sub placa de alunecare (ca sa-ti oferi spatiu pentru piesa de prelucrat) si cu ajutorul unor menghine imobilizezi de masa ansamblul masina de frezat-placa de lemn

- pentru o prindere mai ferma poti fixa placa de alunecare cu suruburi pe o bucata de lemn (vezi in foto ca la suruburile de 6 am folosit si niste "saibe" de cauciuc. asta, ca sa nu distrug / zgarii placa de alunecare)



cu limitatorul paralel montat pe masina

asa ai avantajul ca poti regla distanta de la axul sculei la marginea mesei. poti fixa pe masa limitatorul paralel sub care ai pus o placa de lemn (cu menghina).

















 
sau poti prinde limitatorul paralel in suruburi pe o placa din pal, pe care o imobilizezi de masa.

sau prinzi in suruburi limitatorul direct pe masa. mai degraba sub masa, daca te uiti in foto. eu am am lucrat foarte bine cu placa prinsa sub blat si masina de frezat orientata cu axul in sus, cu scula la vedere


una peste alta, odata ce ti-ai cumparat masina, ai libertatea sa iti construiesti ce dispozitiv de prindere vrei, in ideea de a-ti oferi pozitia ideala pentru prelucrare


sa trecem la actiune:

 
- daca-ti amintesti de postarile din seria dulapului din pal, cand am pus spatele dulapului (dulap cu spate, dulap fara spate) si usile culisante (accesorii dulap IV) ti-am aratat cum se poate face frezarea cu dispozitive improvizate, cu circularul sau bormasina. ei bine, cu masina asta de frezat prelucrarea acelor canale e floare la ureche
 





- tot la capitolul usi culisante pentru dulap din pal (accesorii dulap IV), cand am folosit un maner de plastic ingropat, vorbeam despre o frezare a canalului intr-o varianta improvizata, cu bormasina. cu Bosch POF 1200 AE canalul ala se face instant. in video vezi cum l-am facut eu. pentru ca aveam o freza care prelucra doar lateral (nu avea muchii taietoare pe partea frontala), am facut intai o gaura in pal, apoi am continuat cu masina de frezat
 

- in functie de profilul frezei utilizate, poti realiza rapid prelucrari in diferite forme. o varianta demna de remarcat e coada de randunica, utilizata la imbinarea placilor de lemn la 90˚ (am vazut sertare facute in felul asta).

mai ai un demo cu canal profil "V".







pe restul nu le-am mai facut. uita-te la frezele din cutie (deschide poza si mareste-o) si imagineaza-ti ce poti face cu ele.
- daca pui la treaba dispozitivul compas, poti prelucra cu masina asta curbe perfecte pe placi din pal sau lemn. asta inseamna colturi rotunjite perfect la diferite raze sau placi taiate in curbe complexe. raza de prelucrare variaza intre 3 cm si 40 cm (diametre intre 6 si 80 cm)
 



gama de prelucrari este cu mult mai larga, eu aici am punctat doar cateva care mi s-au parut demne de luat in seama datorita frecventei cu care le poti intalni in cariera ta de bricoleur. daca vrei mai multe, afla cu masinaria in mana!


bosch pof 1200 ae
hai, ca prea am laudat-o, sa-i gasesc si bube in cap inainte sa inchei. am gasit una singura. una, dar groasa! spre deosebire de versiunea profesionala, varianta verde nu ofera blocarea butonului on/off. asta inseamna ca o mana trebuie intotdeauna sa stea pe butonul ala. ori manevrezi piesa prelucrata cu cealalta mana, ori ceri ajutor. cica fabricantul a gandit chestia asta ca sa protejeze scula. daca ar fi avut blocarea aia ai putea sa prelucrezi prea mult si prea repede, ceea ce ar periclita integritatea motorului. asa o fi, nu stiu...





ce sa-ti mai zic? uite aici niste utilaje d-astea de vanzare: masini de frezat

multumiri magazinului "Atelierul tau" pentru ca mi-a dat prilejul sa-ti arat asa frumusete de scula!

multe alte chestii despre produsele firmei gasesti aici: Bosch Home Page 




spor!

1 comment:

  1. Super articolul! Nu sunt mare meserias, dar cand vad articole de genul asta as vrea sa am un atelier de scule.

    ReplyDelete