meserias in bricolaj: suport pahare vin

10/9/13

suport pahare vin

bloc-start pentru paharul meu

suport pentru pahare
in postarea anterioara am realizat suportul de vin, hai sa ne ocupam un pic si de pahare. tot despre un suport vom discuta, unul in care sa fie mereu pregatite sa intervina in viata meseriasului :) (stiu, vinul se poate bea si din sticla, dar degustarea e parca mai eleganta cand torni licoarea in pocal)

suportul asta este destinat paharelor cu picior si poate avea diferite forme / capacitati. eu ma voi rezuma la unul simplu, pentru doua pahare.
de asemenea, suportul de pahare poate fi realizat din lemn, metal, plastic etc. metalul inseamna bara metalica cromata si modelata in diferite forme, operatiune pe care acasa n-o pot face chiar perfect. la asta nu ma bag, ma axez tot pe lemn.





sa vedem necesarul de materiale si scule








- sculele necesare sunt pendularul (tutorial ferastrau pendular), masina de frezat plus freze (masina-de-frezat-hobby sau demo masina de frezat), slefuitorul cu vibratii (tutorial slefuitor) si flexul (tutorial flex & tutorial flex II)

- lista de materiale are o singura pozitie: scandura


sa trecem la treaba!
piesa de baza a suportului este placa din lemn pe care prelucrezi locasurile de inserat paharele. forma acestei placi este la libera ta alegere: scandura dreapta, scandura taiata intr-o forma curba regulata sau libera etc. nu ma apuc sa-ti recomand cine stie ce chestie savanta, gen spirala lui fibonacci, ca n-are rost. forma si aspectul sunt chestiuni ce tin de gust, decizi cum te taie capul si cum iti place. e drept, decizia trebuie sa tina cont si de aspectul functional.

dpdv constructiv, poate fi gen suport de masa (portabil, de plimbat prin casa unde vrea muschiul tau) sau suport fix (cu prindere in perete deasupra barului, intr-un dulap etc)

cotele la care prelucrezi golurile astea sunt date de dimensiunile picioarelor paharelor pe care le ai. pui ruleta pe ele si afli doua lucruri: diametrul cel mai mare al paharului iti da distantza dintre doua locasuri succesive, iar diametrul piciorului iti da dimensiunea locasului. in privinta adancimii pe care prelucrezi, ar trebui sa fie mai mare decat raza talpii paharului. cota asta poti s-o faci si mai mica, insa atunci trebuie sa faci ceva ca sa impiedici paharul sa plece singur de acolo. ori montezi placa inclinata pe spate, astfel incat opritorul tau sa fie gravitatia, ori realizezi o frezare suplimentara, adica o adancitura in locul in care sta paharul.

in cazul meu, paharul are ø 80 mm si ø 13 mm. mai adaug ceva (la bunul simtz) la cele doua cote si ajung la 10 cm distanta intre doua pahare succesive si 2 cm golul pentru picior.



am ales o bucata de scandura, am dat semne, am taiat-o, am ales scula potrivita si m-am gandit cum sa o prelucrez. o varianta este sa dai gaura cu freza de 20, apoi sa tai cu pendularul din margine pana la gaura aceea (taietura tangenta). n-am facut asa pentru ca am avut la dispozitie masinaria asta: masina-de-frezat-hobby.

cu bosch-ul asta verde poti face prelucrarea din prima sau in doi pasi:


- pui direct freza de ø 20. sa dai un asemenea gauroi in plin creste riscul spargerii lemnului, plus ca vei solicita motorul
 

- folosesti intai freza de 10, apoi largesti cu 20 (protejezi lemnul de spargere, dar si masinaria de suprasolicitare).
oricum ai face, ai grija la reglajul turatiei. in manualul masinii de frezat gasesti un tabel treapte de viteza recomandate in functie de materialul frezat
apoi am sanfrenat golul frezat. pentru ca am vrut sa folosesc doua freze, pe o fatza am facut tesitura la 45˚, pe cealalta am facut racordare rotunda. tot cu rotund am prelucrat si marginile exterioare ale suportului.


am slefuit un pic piesa de lemn si am trecut la gandirea unui postament
 


am luat o alta bucata de scandura si o tija metalica de 6 pe post de picioare (fieratania e ramasa de la o imprimanta straveche). am dat gauri, am asamblat, am terminat.

optional, iti poti desavarsi opera cu lac / baitz / vopsea / altceva.
 
ca de obicei, iti propun si varianta alternativa, de-a gata, in caz ca nu ai chef sa te inhami la fabricat chestia asta cu mainile tale: suport pahare


spor, meseriasule!

No comments:

Post a Comment