meserias in bricolaj: suport sticle de vin

10/6/13

suport sticle de vin

suport sticle vin

rasfatz pentru sticlele de vin :)


e toamna, in butoaie fierbe mustul si intram in sezonul paharului de vorba la un vin bun. deschid o serie de proiecte asociate consumului responsabil de struguri fermentati in scopul strangerii relatiilor interumane :) asadar, in urmatoarele postari realizam impreuna cateva obiecte decorativ-functionale legate de domeniul asta








incepem cu un suport pentru sticlele in care punem licoarea minunata. sa stea si ele comod, saracele, ca noua mult bine ne fac atunci cand sunt destupate :)








suportul de sticle poate avea diferite forme, diferite functionalitati (suport decorativ, pe care pui sticla aia de vin foarte scump ca sa vada musafirii ca ai cu ce, sau functional, unde sticlele sa stea cu anii in pozitia culcata, sa ramana dopul ud), diferite capacitati si poti sa-l faci din diferite materiale









suport grila pt sticle de vin
varianta I
voi realiza intai un suport functional, tip grila, din bagheta de lemn, cu capacitate de 5 sticle.
 

necesarul de materiale si scule

- am folosit bagheta de 10 x 20 mm pentru partea de la gatul si fundul sticlelor, iar legatura dintre cele doua fetze am realizat-o din bagheta de 10 x 10 mm. am cumparat baghetele rindeluite, dar sa stii ca poti sa le faci si tu din resturi de scandura


- am mai folosit suruburi autofiletante de 3,5 x 30 mm zincate. la fel de bune ar fi fost cele de rigips, fosfatate. le prefer pe acestea la orice lucrare pentru ca sunt din otel (mai rezistente ca alea din alama) si rezistente la coroziune (datorita tratamentului de zincare / fosfatare)




- sculele necesare sunt pendularul (tutorial ferastrau pendular), bormasina + burghie de lemn (tutorial bormasina), slefuitorul cu vibratii (tutorial slefuitor), surubelnita electrica (tutorial surubelnita electrica), ruleta, echer, creion

faci proiectul suportului de sticle in functie de capacitate. bagheta mea de sectiune rectangulara 20 x 10 e suficienta pt 5 sticle. daca as fi facut un suport pentru 15 sticle, deci pentru greutate mai mare, as fi folosit un lemn mai gros.

tipul de bagheta il alegi dupa bunul plac. mie-mi plac unghiurile drepte, insa puteam alege la fel de bine bagheta semirotunda, rotunda sau in cine stie ce alt profil.

forma suportului n-o discutam, ca am ales-o de la inceput: grila. cat priveste dimensiunile, am pus ruleta pe sticle si mi-a rezultat o grila formata din patrate cu latura de 12 cm si adancime de 16. pentru a ma verifica am fost si in magazin si am masurat un suport facut de un fabricant cu patalama. e pe aproximativ aceleasi cote, deci e ok


procedura de lucru e banala: dai semne, tai bagheta pentru cele doua fetze, tai si bagheta care face legatura intre cele doua fetze. in primul caz, toate bucatile sunt egale. in al doilea, cele de la capete sunt mai lungi decat cele din mijloc. diferentza este egala cu grosimea baghetei. calculeaza bine sau, mai simplu, fa intai fetzele, asambleaza-le, apoi masori si tai si cealalta bagheta.

mai departe dai semne unde urmeaza sa intre suruburile, apoi dai si gaurile.




!! neaparat sa gauresti lemnul inainte sa bagi surubul !!
daca-l infigi in lemnul plin risti sa spargi bagheta


gaura se da la diametre diferite. in baghetele de pe cele doua fetze dam gauri de trecere, iar in piesele de legatura dintre fetze surubul trebuie sa se infileteze. pentru suruburile de 3,5 am dat gauri de trecere de ø 4 si gauri pentru infiletare de ø 3.
mai departe, am sanfrenat gaurile in partea dinspre capul surubului cu un burghiu ø8. cauza o vezi in foto: sa ajunga capul la nivel cu lemnul, sa nu ramana in afara 1mm. daca-ti incordezi muschii poti baga surubul cat de adanc vrei, dar asta poate inseamna spargerea lemnului.









acum e momentul sa folosesti un pic slefuitorul si sa inlaturi eventualele aschii, apoi infiletezi suruburile.


poti sa maschezi capetele suruburilor cu niste capacele facute special pt asa ceva, insa as zice ca aceasta constructie nu e atat de pretentioasa, vederea capetelor de surub nu e suparatoare.


in acest moment te poti opri daca vrei sa obtii un suport pliabil (ocupa mai putin spatiu la transport / depozitare).
daca vrei sa faci un suport rigid, trebuie sa impiedici cumva plierea involuntara. pentru asta iti recomand sa rigidizezi grila cu doua frane. adica doua baghete montate la coltzuri, astfel incat sa nu mai permita modificarea unghiului.









 optional, poti trata suportul cu lac, baitz, vopsea, la alegerea ta.

varianta II

hai sa incercam si un suport decorativ. aleg varianta constructiva in care sticla e sustinuta la gat. pentru asta folosesc o scanduri mai groase, le botez stalpi, pe care le instalez intre doua picioare laterale. picioarele trebuie sa-i dea suportului stabilitate, astfel incat sa nu se rastoarne cand pui sticle doar pe o parte. deci le voi face sanatoase. am ales varianta semirotunda cu diametrul de 50 cm, mi se pare acoperitoare.




stalpul l-am gaurit la ø 35 (cu freza pt balamale) pentru ca dimensiunea asta e ok pentru aproape toate tipurile de sticla de vin. poti folosi si freza de 40 daca pui sticle de sampanie sau atipice (cu gat mai gros). dupa gaurire am slefuit un pic lemnul, apoi i-am atasat cele doua picioare. am uitat sa-ti zic, si pe astea le-am cumparat gata facute. daca vrei altceva, n-ai decat sa cumperi placa finisata din lemn si s-o decupezi in ce forma vrei.










asamblarea am facut-o cu cepuri (dibluri) striate din lemn. am zis ca la suportul asta nu vreau sa vad suruburi.

povestea cu diblurile e simpla. am hotarat sa pun de 8 mm, am dat gauri in capatul unui stalp, am folosit punctatoarele pentru cepuri ca sa dau semn in piciorul suportului (detalii aici asamblare placi pal I). apoi am pus punctatoarele in gaurile din picior ca sa dau semne in celalalt picior etc.








iti vand un pont: punctatoarele mele sunt ø6, iar gaurile pt cepuri sunt ø8. ca sa se potriveasca am improvizat ceva: am taiat doua bucati de diblu de plastic de 8, am bagat punctatoarele de 6 inauntru, iar asta m-a ajutat sa am punctatoare de 8








la finalul prelucrarilor pui mana pe slefuitor si indepartezi eventualele aschii, apoi treci la lipit cepurile si asamblezi piesele.
poti finisa suportul dupa pofta inimii: cu lac, baitz, vopsea, gasesti o varianta pe sufletul tau.










daca ai terminat suportul si n-ai ce pune in el, uite aici vinuri, de la cele banale la alea cu pretentii: vnuri online 
daca ai citit pana aici si ti se pare ca e prea mult de lucru, ia-ti un suport gata facut. uite aici: suport sticle

spor, meseriasule!

No comments:

Post a Comment