meserias in bricolaj: un incarcator de telefon bun din doua proaste

10/26/13

un incarcator de telefon bun din doua proaste

incarcatorul reconditionat

accesorii de telefon mobil vechi, dar utile

asta e mai degraba o postare eco decat una de meserias, dar eu gandesc eco si vreau sa te conving si pe tine sa faci asa. e vorba despre incarcatoarele de telefon. cand iti moare unul, nu cumpara altul nou, foloseste-le pe alea pe care le ai deja! hai sa nu sufocam planeta cu gunoaie, sa facem ca pe vremuri: mai si reparam, nu doar schimbam.

asadar, vorbim despre inlocuirea incarcatorului cu unul facut din "cadavrele" de incarcatoare si accesoriile ramase de pe la telefoanele vechi.






Vodafone

te linistesc din start: operatiunea asta e banala, nu reclama cunostinte in domeniul instalatiilor electrice. si nici nu trebuie sa fii electronist. ai de facut lucruri comune, le poti executa oricat de modesta ti-ar fi priceperea in domeniul tehnic.


hai cu preambulul. ti se intampla si tie, asa cum ni se intampla tuturor, sa ai probleme cu incarcatorul. iti moare. sau se intrerupe cablul acolo unde se indoaie mai des. sau moare mufa. sau il pierzi. sau e foarte "sexy" si atrage la modul irezistibil vreun coleg, care nu se jeneaza sa-l ia acasa :). in codul penal chestia asta se numeste furt, dar rezultatul e acelasi: tu ramai fara.

problemele astea apar atat la incarcatorul de priza (220 V CA) cat si la cel de masina (12V CC). efectul: pa, incarcator! cea mai simpla solutie e sa cumperi altul. n-o face! e foarte simplu sa realizezi unul din piesele pe care le ai deja pe acasa. hai sa nu sufocam planeta cu mizerii d-astea!

cand moare o asemenea scula, in mod sigur mai poti folosi ceva din ea. moare circuitul de incarcare (transformatorul, puntea etc), dar cablul si mufa sunt inca bune. sau moare cablul, dar incarcatorul mai poate fi folosit. uite cat e de simplu sa faci un incarcator bun din doua moarte.
 

in cazul meu, mi-a disparut incarcatorul original de samsung (de priza, cu mufa samsung usb jig). asa ca am facut altul din gunoaiele pe care le aveam in sertarul cu electrice. pun pariu ca ai si tu un munte de accesorii de la telefoanele vechi, deci materiale gasesti.



aveam nevoie de un adaptor care sa scoata 5V CC. am gasit un incarcator vechi, de la un samsung antic, dar cu mufa mai lata (nu-i stiu codul, e in poza de mai jos). nici nu conta ca e de samsung, importanta era tensiunea de iesire. pe asta o vezi pe eticheta sau, daca inscriptia nu mai e lizibila, poti masura tensiunea cu un aparat de masura. eu am vazut, am si masurat, am constatat ca se potriveste, asa ca am pus incarcatorul deoparte. imi mai trebuia o mufa.




pe asta (usb samsung) am luat-o de la un incarcator stricat de masina. cand a murit, i-am schimbat sigurantza, dar degeaba. nu eram in stare sa umblu la circuit, nu stiu ce avea, dar era mort. insa cablul si mufa erau ok. adjudecate si astea.


mai departe, e banal. din incarcatorul auto am taiat cablul cu mufa (mi-am asigurat o lungime cat mai mare de cablu). din incarcatorul de priza am taiat mufa. dezizolezi firele si le cuplezi. dezizolarea e o operatiune delicata pentru ca sunt fire foarte subtiri, dar un cutter si/sau o forfecutza de unghii gasesti tu prin casa. ai grija sa tai doar plasticul, nu si sarma litzata.

de acum mai ai un singur pas: vezi sa cuplezi "+" cu "+" si "-" cu "-". din cate am vazut eu, "+"-ul e intotdeauna rosu. "-"-ul poate fi negru sau cu izolatie incolora si transparenta. in cazul ipotetic in care fabricantul a fost nesimtit si a pus izolatie de aceeasi culoare la ambele sarme nu-ti ramane decat sa folosesti aparatul de masura. pe blog am pus o postare despre aparatul de masura (multimetru). cand pui firele cu polaritate ok aparatul indica ce trebuie (sau acul se misca spre dreapta, pe scala). daca le-ai pus invers aparatul iti indica aiurea (sau acul se misca spre stanga, in afara scalei).








dupa ce cuplezi firele (poti sa le prinzi simplu, prin impletire, dar poti sa le si cositoresti - gasesti pe blog postarea asta legatura-electrica-in-ploaie in legatura cu opertiunea respetiva), faci un test, sa fii sigur ca functioneaza, apoi izolezi firele cu banda. operatiunea asta trebuie sa indeplineasca si criterii de siguranta (sa nu faca firele scurtcircuit), si criterii tehnice (sa nu atarne firele pe afara), si estetice (sa aiba fatza umana) si ai terminat.

e clar ca treaba asta o poti face si cu un incarcator de laptop, in conditiile in care ai vechituri de schimb. iar mufa pentru laptop o poti gasi de cumparat, daca nu gasesti una veche. scapi mai ieftin decat daca iei incarcatorul cu totul.



hai sa incheiem discutia. iata cat de simplu putem folosi vechiturile aparent inutile din casa. hai sa mai si reparam lucruri, nu doar sa cumparam altele noi! fii eco!

daca e imposibil sa mai repari ceva la incarcatorul ala, n-ai incotro, cumperi altul. sau iei decizia radicala: schimbi telefonul cu totul. uite niste variante interesante aici; telefoane vodafone


Vodafone


spor, meseriasule!

No comments:

Post a Comment