meserias in bricolaj: economie curent

2/14/14

economie curent

consum electric cu cap

sau cum sa nu mai imbogatesc Enel :)

becuri, leduri de toate culorile

iar mi-a venit factura la curent cu o suma de speriat. dupa ce m-am trezit din lesin :) m-am pus pe cautat solutii. n-am chef sa muncesc doar pentru enel! asadar, am luat calea magazinelor ca sa vad ce mai pot rezolva in privinta consumului de curent din casa.

















pe tema asta m-am mai agitat eu odata. si tot din cauza unei facturi prea mari. in postarea asta de aici http://supermeseriasu.blogspot.com/2013/03/contor-electric-led-vs-halogen.html ti-am prezentat un aparat de masura cu ajutorul caruia am determinat care-s consumatorii din casa care papa curent chiar si atunci cand sunt opriti. atunci am rezolvat-o cu pierderile din interiorul casei. si tot atunci m-am ocupat si de pierderile din exterior, cele date de iluminarea din curte. am facut o comparatie de consum intre proiectoarele cu halogen si cele pe led si le-am aruncat pe primele :)


acum am trecul la faza a doua: becurile destepte. hai sa vezi ce am gasit.


becuri economice
1. pentru inceput am luat becuri economice. sunt de toate formele, dimensiunile, tipurile de fasung, puterile, preturile, cu lumina alba rece sau calda ori colorata etc. iti pun in poza doar cateva bucati, luate pentru diferite spatii. cel mai mare (stanga) consuma 40W si lumineaza echivalent cu 200 w. asta l-am plasat intr-o zona unde am nevoie de lumina. cel mai mic (dreapta) e pentru o lampa discreta de dormitor sau pentru o veioza.






despre consumul de energie electrica nu e cazul sa vorbim: e mult mai mic decat cel de la becurile cu filament sau halogen. asadar, asta ar fi o prima varianta sa reduci consumul.


bec cu led
2. eu am facut inca un pas spre consumul destept si am cautat ceva mai bun decat becul economic. am gasit becul cu led. uite-l in poza stins si aprins. are un consum de 5w (putere exhivalenta cu 60 W bec cu filament) si deocamdata il testez in zone unde nu am nevoie de luminozitate mare. e cam scump, dar pun pariu ca merita.








daca observi, e cu fasung mic. ca sa-l pot folosi oriunde vreau si sa nu trebuiasca sa schimb lampile am cumparat si un adaptor pentru fasung mic la fasung mare. evident ca i-am luat si perechea, cea care asigura trecerea de la fasung mare la fasung mic, pentru orice eventualitate.









becul asta nu e recomandat pentru veioze, adica in apropierea ochilor. cica ar fi daunator / deranjant efectul de palpaire. e insesizabil cu ochiul liber, doar camera video il observa, la fel cum observa si palpairea tubului clasic de neon (le vezi pe amandoua in video de mai jos).



eu nu simt treaba asta, dar cica unii s-ar plange ca-i deranjeaza. practic e acelasi efect produs de tv-ul cu tub catodic, la care totusi ne uitam pana nu mai putem. dar nu comentez, nu ma pricep. 3. bis - inca o schimbare: in loc de lampa de birou cu bec halogen am cumparat o lampa cu leduri. dupa cum vezi in video de mai jos, asta nu are efect de palpaire. in plus, lumina face destula, iar consumul este cu mult sub cel original. am trecut de la 25w la 5 w. si aici chiar conteaza, ca lampa asta e aprinsa cam toata noaptea. in foto vezi lampa aprinsa si detaliu cu ledurile care produc lumina.
3. ultima modificare pe care am facut-o are legatura cu becul cu halogen pentru spot, pentru care am gasit acelasi inlocuitor: becul cu led. spoturi are toata lumea prin casa. lampi cu bec halogen are iarasi multa lume prin casa. ale mele functioneaza cu becuri de 25W. daca inmultesc 25 cu 6, cate becuri are o singura lampa, apoi inmultesc si cu numarul de lampi, ma apuca ameteala.
asadar am facut schimbarea si ma bucur (cele cu led consuma 1W sau 1,5W! de la 25 la 1 e o schimbare majora, as zice). am redus consumul si am scapat si de incalzirea excesiva a spoturilor / lampilor. apropo, si pe astea le gasesti si cu lumina alba rece sau calda, dar si colorate, dupa cum doresti. mare grija ce faci: sunt lampi alimentate la 12V, dar si la 220V. ia cu tine la magazin ce vrei sa schimbi sau studiaza specificatiile corpului de iluminat ca sa nu cumperi aiurea si sa prajesti becuri sau sa nu-ti functioneze! mai multe nu am ce sa-ti zic. eu am dat banii pe prostii :), am schimbat cat am putut prin casa, om vedea efectele economice la factura urmatoare. daca te apuci si tu sa faci schimbari, uite aici niste becuri / lampi / alte alea de iluminat: - iluminat&electrice,

spor!

No comments:

Post a Comment