meserias in bricolaj: defectiuni poarta automata

1/25/14

defectiuni poarta automata

zapada pe senzor poarta

poarta automata blocata de zapada


e iarna, a aparut si zapada, asadar e o perioada potrivita pentru a discuta o "defectiune" care apare in mod misterios la portile automate. nu de alta, dar parca vad ca dupa codul portocaliu meteo de azi urmeaza sa apara maine nenumarate coduri rosii de malfunction la portile automate :)

am intalnit "defectiunea" de atatea ori ca e cazul s-o eliminam de pe lista de probleme. hai sa reparam poarta aia impreuna!










daca ai poarta automata si e montata de profesionisti inseamna ca baietii aia au folosit tot kitul, deci ti-au pus si niste senzori (fotocelule) in stanga si-n dreapta portii.


senzori de poarta automata:
cand nu pot comunica, blocheaza poarta
senzorii astia sunt o varianta rudimentara a senzorilor de proximitate de la alarma auto. la masina incep sa urle cand simt pe cineva in zona. la poarta, in cazul in care nu reusesc sa comunice unul cu celalalt, taie curentul. adica impiedica poarta sa se inchida / deschida atunci cand ceva / cineva se afla in cadrul / in spatele portii (in functie de poarta si de modul in care sunt montati). adica te protejeaza pe tine si iti protejeaza bununrile (povestea exacta e legata de un spot luminos in infrarosu, emis de unul dintre senzori si receptionat de celalalt, dar nu ne complicam cu amanunte).










hai sa trecem la subiect. apesi pe buton, poarta nimic. ce te faci? poti chema expertul, dar sigur are drum pe la tine prin cartier abia poimaine. sau e la munte si se intoarce peste o saptamana. sau etc. descurca-te singur!

cea mai banala...

..., dar si foarte des intalnita cauza a nefunctionarii portii este un senzor... murdar. d-aia il chemai pe expert, sa-ti stearga senzorul cu carpa!

iata trei trei situatii diferite de blocaj, care se petrec in anotimpuri diferite:
  • iarna - ninge viscolit si zapada se aseaza pe fatza senzorului

  • toamna si primavara - senzorul este acoperit cu noroi

  • vara - senzorul e blocat din cauza depunerilor de praf

  • toate anotimpurile - vezi daca nu cumva ai ceva animale care blocheaza comunicarea dintre senzori. am vazut cazuri de pisici sau pasari care se odihneau fix intre senzori


efectul blocarii: senzorii astia, care sunt montati in perechi, nu mai pot comunica unul cu celalalt si interpreteaza situatia asta drept pericol: ai lasat masina / un alt obstacol in cadrul portii ori e o persoana acolo. solutia lor: taie curentul, blocheaza totul. remediu? banal: cureti zapada / mizeria / gonesti animalul care blocheaza senzorii.

curatare senzori de poarta automata:
cu un betisor de ureche (stanga) / cu carpa (dreapta)

in functie de tipul de senzor (de accesul la zona murdara), interventia se face cu o carpa / betisor de ureche

o alta cauza a blocarii...

... portii este caderea / dereglarea opritorilor (limitatori de cursa) montati pe cremaliera. hai sa vedem de ce o iau razna limitatorii.



  • cadere din cauza temperaturii.
indiferent daca ai cremaliera metalica sau din aceea silentioasa, din plastic cu insertie metalica, ansamblul cremaliera - limitator de cursa e supus unor deformatii legate de regimul termic. vara se dilata, iarna se contracta. asadar, vara suruburile alea stau sa plesneasca pe cremaliera de cat de tare sunt stranse, iarna se micsoreaza si opritorul ala poate ajunge sa cada ca o frunza uscata. nu e vorba de cat de bine sunt montati, deci nu e cazul sa-l injuri pe ala care ti i-a instalat. pur si simplu e bine sa mai pui mana din cand in cand pe ei

  • dereglare din cauza temperaturii.
practic, nu se deregleaza ei, se deregleaza poarta. limitatorii sunt reglati pentru o anumita cursa / dimensiune a portii. care dimensiune variaza la randul ei cu temperatura. cu cat e mai mare poarta, cu atat e si "delta l" mai semnificativ. asadar, daca ai reglat cursa vara astfel incat poarta sa se opreasca la 1 cm de toc, cand vine iarna acest luft se poate mari pana la 5 cm, sa zicem. nu s-a dereglat, s-a micsorat poarta

  • dereglare din cauza socurilor (lovituri involuntare din partea ta) sau a depunerilor de gheatza de pe poarta / cremaliera
aici nu e cazul sa intram in amanunte. cand ii dai un sut, gata cu reglajul. cand se depun sloiuri de gheatza pe acolo si actionezi poarta, la fel, s-a dus reglajul.
sa facem un pic de teorie a limitatorilor de cursa. astia au rolul de a-i spune motorului cand sa se opreasca. atunci cand limitatorul cade / se misca, motorul merge ca nebunul pana blocheaza poarta in toc sau o scoate de pe sina. de fapt, el merge pana i se declanseaza autoprotectia (releul de timp sau ala de protectie termica). efect: poarta e trimisa la plimbare sau e inchisa & fortata in toc. in cazul al doilea, motorul se si blocheaza mecanic. si nu mai porneste din telecomanda never ever, e nevoie de interventia ta


uite ce te sfatuiesc sa faci:

  • deblocheaza poarta.
chestia asta o poti face actionand maneta de la motor care comuta de pe automat pe manual. nenorocirea e ca maneta aia se mai si rupe (in functie de cat de tare a impins motorul poarta in stalp / toc. eu am rupt-o odata). e de preferat sa ridici poarta de pe cremaliera si sa o deschizi doi-trei dinti. pare dificil, dar nu e. ai poarta foarte grea? foloseste o ranga pe sistemul parghiei (fizica de clasa a sasea) si poti ridica si doua tone daca e cazul. eu am un fier-beton de 12 la indemana. e mama tuturor necazurilor :)

  • cureti cremaliera / pinionul / opritorul de aisberguri

  • pui mana pe cheia imbus si remontezi / reglezi opritorul

  • probe! (ca sa fii sigur ca ai inlaturat defectul)

presupun ca nu e cazul sa vorbim si despre intretinerea portii. adica despre doua interventii banale pe an, primavara si toamna, cand e de bun simtz sa ungi rolele pe care merge poarta, rolele de ghidaj si axul pinionului cu lichid de curatare si ungere. fii sigur ca motorul se bucura cand faci asta :)



daca abia acum urmeaza sa-ti montezi o automatizare de poarta, uite aici instalatia si accesorii: automatizare poarta

spor!

No comments:

Post a Comment