meserias in bricolaj: termometru infrarosu

3/13/20

termometru infrarosu

termometru infrarosu

tu stii ce temperaturi ai?



in contextul coronavirusului asta care ne-a dat vietile peste cap, am cumparat si eu un termometru infrarosu. toata lumea masoara temperaturi zilele astea, am vrut sa am si eu un aparat de masura destept pentru asta. intai pentru mine, ca vreau sa stiu daca am febra, dar si ca sa masor temperaturile din toata casa. asa, pentru ca sunt in izolare la domiciliu si am timp :)




acuma, partea de coronavirus e o discutie, dar exista si componenta meseriasului, pentru ca avem de a face cu un instrument de masura destept. termometrul cu infrarosu e destinat masurarii de la distanta a temperaturii obiectelor in intervalul -50˚C - +380˚C:
masurare cu
termometru infrarosu

  • poti masura temperatura din instalatia de incalzire (tevi, calorifere), fluidul solar din instalatia solara, soba si altele legate de instalatia de incalzire / apa calda
  • poti masura temperatura pe pereti, termopane, praguri, pervaze si altele legate de izolatia termica a casei
  • poti masura temperatura motorului, a chiulasei, a rotilor, a placutelor de frana si altele din zona auto
  • poti masura temperatura pe sigurante (sa vezi care s-a incons ori s-a ars de-a dreptul), conductori, relee, prize, aparate si altele din domeniul electric
masurare cu
termometru infrarosu

asta e o functie desteapta atunci cand cauti prin casa pierderi de caldura pe la vreun termopan, cand verifici eficienta incalzirii in pardoseala, cand diferentele sunt mai importante decat valorile absolute masurate.

asadar, poti masura temperatura in joaca peste tot prin casa, daca esti in izolare din motive de coronavirus si trebuie sa-ti umpli 14 zile cu ceva activitati :)


  • constructiv, nu e destinat pentru masurarea temperaturii corporale. ideea e ca are pointerul ala cu laser pe care nu trebuie sa ti-l bagi in ochi. eu m-am luat temperatura si am incercat intai pe tampla, dar returneaza valori anormal de mici, gen 33,2˚C, in conditiile in care stiu ca am temperatura normala, de 36 si un pic. am incercat sa masor si pe limba, la gandul ca indicatia ar fi mai fidela, dar nici asa nu arata valoarea corecta. mi-a indicat ceea ce trebuia doar cand am stat cateva minute cu gura inchisa (am respirat pe nas, adica), apoi am tintit cu pointerul laser fix pe omusor, in fundul gatului. atunci am aflat ca am 36,7. deci a mers si utilizarea pentru temperatura corporala, dar un pic mai complicat

daca tot avem o scula, hai sa discutam si ca meseriasii despre ea, ca este destul de desteapta.

adica stie sa masoare temperatura acolo unde pui tu laserul si iti afiseaza valoarea in grade celsius sau fahrenheit, la alegere. dar mai stie ceva: sa determine si sa reactioneze daca exista diferente intre o temperatura de referinta si cea masurata.


temperatura de referinta
pentru inceput, tu decizi prin masurare care este baza de referinta. cand dai peste valoarea dorita, apesi butonul SET pentru ca aparatul s-o bage in memorie. mai departe nu trebuie decat sa continui masuratorile pe obiectul respectiv, iar aparatul face in timp real comparatie intre ceea ce masori tu si valoarea initiala. in caz ca apare o deviatie fata de valoarea setata de tine, aparatul reactioneaza.
butoane pt setare
termometru infrarosu
deviatia de temperatura
aparatul iti ofera trei valori prestabilite pentru aceasta deviatie. apasand o tastele cursor (stanga ◄ / dreapta ►) poti alege intre 0,5˚C, 3˚C si 5,5˚C (astea sunt inscriptionate sub display, tu plimbi cursorul pana in dreptul valorii dorite). odata stabilita temperatura de referinta si deviatia la care sa reactioneze scula, continui sa masori temperaturi pe acel obiect

avertizarea emisa de aparat

daca valoarea masurata scade cu mai mult decat deviatia aleasa de tine, adica cu 0,5˚C, 3˚C sau 5,5˚C, ecranul se albastreste si aparatul piuie. daca temperatura masurata creste peste cea de referinta cu deviatia stabilita de tine (aceleasi 0,5˚C, 3˚C sau 5,5˚C), ecranul devine rosu si aparatul piuie.

destept, nu? uite cum functioneaza. pentru usurinta filmarii, eu am masurat temperaturi pe ecranul laptopului si in imprejurimi. imagineaza-ti ca e un calorifer :)





mai mult de atat nu am ce-ti spune. daca-ti place, gasesti online asemenea termometru infrarosu


spor!

No comments:

Post a Comment