meserias in bricolaj: batalia cu tantarii

7/9/21

batalia cu tantarii

arma noua anti-tantari

hartie cu lipici langa lampa neon UV


ploile si caldura din ultima perioada au transformat curtea intr-un paradis al insectelor si un iad pentru mine. tantari, muste, musculite, gaze, molii, fluturi, afide, paduchi de plante, nenumarati alti daunatori. efectul? cand vrei sa bei si tu ca omul o bere in aer liber, toate vietatile astea te inteapa, te bazaie la urechi, iti intra in ochi, se ineaca in paharul cu bere, per total iti strica chi-ul.




apropo de insecte, doua vesti bune. anul asta sunt doar cateva plosnite d-alea urat mirositoare, nu mai e invazia din anii trecuti. in poza de mai jos vezi un triunghi de oua de plosnita descoperite de mine pe spatele unei frunze, cele de pe margine sunt ecolzate deja. au disparut toate! cealalta veste buna e ca inca nu am vazut tigrul platanului, dar nu se stie ce ne rezerva viitorul...

oua de plosnita graului partial eclozate

ideea e ca invazia asta de insecte e enervanta rau. iar eu, ca de obicei, cand am o problema caut solutii. le-am incercate pe toate.


  • am pus plante aromatice (menta, levantica, busuioc, rozmarin etc) pe langa zona de baut bere, dar fara efecte palpabile.

  • am folosit lumanari anti-tantar, faclii anti-tantar, spirale anti-tantar si am obtinut efecte ridicol de mici fata de dimensiunea amenintarii.

  • am stropit cu diferite otravuri, dar metoda nu-mi place, ca otravesti totul in jur, si in plus nu e prea eficienta. omori azi ce prinzi, dar maine vin alte insecte. in plus, fiecare substanta in parte combate anumite insecte, dar pe celelalte le lasa in pace sau chiar le ingrasa. asadar, ca sa iti asiguri un spatiu fara insecte trebuie sa faci un cocktail complex si sa stropesti totul in jur, punand in pericol si insectele folositoare, pe care le vrei protejate.

  • am mai folosit capcanele acelea tip plasa, unde pui ca momeala bucatele de fructe. nu sunt rele, dar rata de succes e iarasi foarte slaba.

  • mai sunt si lampile capcana de insecte, cele care atrag zburatoarele cu lumina si le electrocuteaza cu grila aia prin care trece curent. as zice ca nu sunt foarte eficiente si, mai mult, bazaie suparator cand curenteaza vreo insecta.


povestea pe care o prezint acum a inceput la dedeman, unde am vazut la vanzare tuburi de neon UV de 18 W. sunt piese de schimb pentru lampile pomenite mai sus. lampile nu sunt grozave, dar lumina aia UV atrage sigur insectele. asta a fost o jumatate de solutie.

lampa neon UV si
rola de hartie cu lipici (pentru muste)

cealalta jumatate a solutiei a venit din alt film: hartia de muste. vorbesc despre sulul ala de banda de hartie cu substanta adeziva pe ambele parti, care captureaza insectele de talie mica. eu am combinat cele doua metode si mi-a iesit o arma perfecta anti-tantar.

sa-ti zic cum am facut: am pus tubul de neon UV intr-o lampa veche, d-aia cu droser si starter, am facut un suport de sarma care sa-mi permita sa atarn sulul de hartie cu lipici la cativa centimetri in fata tubului, apoi am plasat totul in curte, in zona unde imi doresc eu sa stau la o bere si nu pot din cauza insectelor. nu puteam, de fapt, ca acum s-a rezolvat.

in poza de mai sus poti vedea ca am facut suportul de sarma mai lung, cat sa pot atarna de el doua asemenea benzi cu lipici. cand se umple una, o pun si pe a doua. in noptile fierbinti se umplu amandoua. in noptile mai racoroase insectele nu sunt atat de active, asa ca am folosit o singura banda.

lumina UV nu e eficienta ziua. am incercat, nu e cazul sa mai pierzi timpul cu asta. o bag in priza abia cand incepe sa se insereze si o las toata noaptea. recolta de insecte daunatoare e masiva. arunca o privire in poza de jos si judeca ce eficienta a avut in numai doua ore.

recolta de tantari si alte gaze in decurs de doua ore



sa-ti zic ce avantaje am constatat eu:

  • e eficienta, prinde cam tot ce zboara noaptea!
  • nu face zgomotul neplacut pe care-l auzi la lampa care electrocuteaza insectele
  • nu ai collateral damage, adica insecte folositoare, cum sunt albinele. astea sunt programate sa doarma noaptea, sunt active doar pe lumina
  • e o metoda prietenoasa cu mediul, nu trebuie sa pulverizezi otrava peste tot
  • nu contaminezi cu otrava eventualele fructe / legume / verdeata de consum pe care le cultivi in gradina / balconul tau



sa-ti zic si limitele acestui sistem:

  • nu poate captura plosnita graului (aia care miroase urat). daca aterizeaza acolo se lipeste, dar e o insecta mare si puternica, reuseste sa se desprinda de banda lipicioasa
  • nu are raza prea mare de actiune. din experienta mea, as zice ca e ok pe o raza de cativa metri. intr-un balcon e acoperitoare, dar pentru o terasa poti folosi doua montate in capetele diametral (sau diagonal) opuse. eu am montat doua lampi d-astea, una in foisor, unde stau la bere, si inca una in preajma vitei de vie, unde am ceva daunatori cu care ma lupt

costurile metodei sunt rezonabile.

- un tub de neon e vreo 14 lei

- lampile alea vechi le aveam prin camara, n-am mai dat bani pe ele

- un sul de hartie cu lipici e cam 1 leu. in piata e fix un leu, la kaufland e 1,20

- rezultatul: priceless :)


in video vezi cele doua lampi montate in doua puncte cruciale din curte: in foisor, unde as bea si eu o bere in liniste, si in gradina, langa vita, unde am niste daunatori nesimtiti.

sunt constient de faptul ca n-o sa reusesc sa curat curtea de insecte cu niste suluri prapadite de hartie cu lipici. dar am constatat cu satisfactie imensa ca utilizand metoda asta reusesc sa reduc serios efectivele dusmanului. tot ce sper e ca ritmul in care le prind eu sa depaseasca la un moment dat rata lor de inmultire, asadar, sper ca voi reusi sa tin sub control invazia de tantari. daca nu o sa reusesc nici asta, macar sunt impacat cu gandul ca ei ma inteapa, eu ripostez. si o fac mortal.


judeca dupa poze si dupa video daca merita sa te bati cu insectele. eu zic ca da. oricat de multe ar fi ele, toate alea pe care le prind sunt insecte care nu ma mai pot intepa niciodata. si asta ma incanta :)

morning edit: azi noapte, dupa ce am publicat postarea, am mai pus cate o banda de lipici la cele doua lampi cu neon UV si m-am culcat. dimineata am gasit asta:

captura de tantari de a doua zi dimineata

spor!

No comments:

Post a Comment