meserias in bricolaj: ruleta / telemetru laser bosch plr 30

3/28/13

ruleta / telemetru laser bosch plr 30


masori fluierand




ruleta / telemetru bosch plr 30
vorbim azi despre o noua scula desteapta. e un gadget fara de care, admit, poti trai linistit. insa cand o ai, crede-ma, traiesti cu mult mai bine. vorbim despre ruleta laser. poti sa-i zici si telemetru pentru ca face acelasi lucru: determina distanta pana la un obiect. adica masoara distanta de la... distanta.



desi fabricantul ii zice ruleta laser / telemetru laser, eu m-as feri de a doua denumire. pe vremea cand faceam eu armata, telemetrul era o scula cu care masurai distante de ordinul sutelor de metri, spre kilometri, in timp ce ruleta asta bate doar pana la 30 m. confuzia din creierul meu e doar de ordin emotional, altfel sunt foarte multumit de scula.






vorbim asadar despre ruleta laser. pe a mea scrie bosch plr 30 si e perfecta pentru masuratori in casa / pe santier, in intervalul 20 cm - 30 m. e migniona, incape in buzunar, functioneaza cu 4 baterii AAA care tin mult si bine, avand in vedere ca aparatul intra singur in stand-by cand observa ca nu-l folosesti. scula are de la mama ei o husa de protectie si, optional, poti cumpara ochelari care sa evidentzieze raza laser (ai nevoie de asa ceva la masuratori exterioare in zile insorite).

avantajul cel mai mare este ca poti masura singur in majoritatea situatiilor, n-ai nevoie de un om sa tina de capatul celalalt al ruletei. o tii in mana sau o pui pe o suprafata orizontala, apesi un buton, gata.

nu uita ca ruleta masoara distanta de la baza ei, nu de la varf!

exista insa si exceptii. daca suprafata pe care pui laserul e rugoasa / oblica fata de raza / luminata de soare sau mai stiu eu cum, s-ar putea sa ai nevoie de ajutor. cineva trebuie sa tina cu mana un material mai neted pe spot / sa-l tina la unghiul potrivit pt masurare / sa faca umbra pe spotul laser, astfel incat sa-l detecteze si aparatul.


pentru masuratori la distante mari te ajuta mult catarea de pe carcasa. cum o folosesti? pai, e simplu: considera ca sub ruleta e montata o pusca de vanatoare si iei la tinta suprafata de masurat :)









catare bosch plr






sa vorbim un pic si despre precizie. fabricantul declara o abatere de +/- 0,05%. la un metru, asta inseamna o abatere de +/- jumatate de milimetru. am probat chestia asta in video. diferenta maxima intre masuratori este de 2 milimetri. (pt distanta masurata, de 9 m si ceva, inseamna o abatere jumatate fata de cea declarata) - vezi in video de mai jos. as zice ca e precisa, nu? daca zici ca nu e, incearca sa masori singur distanta asta cu ruleta numai de doua ori, sa vezi ce-ti rezulta :))
scula are mai multe regimuri de functionare: masoara o distanta, mai multe distante si le insumeaza (masurare continua), masoara (calculeaza) arii si volume. evident, lucrurile astea minunate le face in conditii de suprafete rectangulare, nu stie sa-ti spuna aria trapezului. de asemenea, pentru volume stie sa calculeze doar in cazul prismelor reclangulare drepte. volumul conului il calculezi cu cartea de geometrie in mana :)
 bosch plr 30 - masurare suprafete
 bosch plr 30 - masurare volume
vezi in video cum masoara volumul unei camere. observa ca daca citesti cotele pe parcursul masuratorilor ai tot ce-ti trebuie: lungimea unei laturi (pui o plinta / galerie / cumperi perdele), suprafata camerei (pui parchet / gresie / mocheta) si volumul (montezi un ventilator / hota / aer conditionat si trebuie sa afli cu ce volum de aer operezi). apropo, ai grija ce masori! eu am pus ruleta pe plinta, ca faceam o proba banala, dar tu poate ar trebui sa o sprijini pe perete, sa masori exact ceea ce iti doresti!

acuma, fabricantul spune ca scula functioneaza ideal in anumite situatii. iti explica si exceptiile, iar eu am incercat sa pacalesc ruleta, ca sa-ti arat ce poate.
am incercat sa pacalesc scula cu umezeala. am masurat prin aburi (apa fiarta in castron - apa se fierbe sub ochii tai, sa nu zici ca masluiesc probele :), dar n-as zice ca umezeala ar afecta rezultatul masuratorilor.
la fel, n-a mers nici cu un flux de aer cald in calea razei. fabricantul zice ca daca raza trece prin straturi de aer de diferite temperaturi valorile returnate ar fi cu eroare. am folosit o lampa cu gaz (n-am mai pus video), degeaba: ruleta masura la fix.
vezi in video ca proba de masuratori prin apa a returnat totusi valori ciudate, de nu mai stiam ce masoara: distanta pana la fundul apei, pana la suprafata? deci scula nu prea te ajuta sa masori adancimea unei piscine.
ca sa masor distanta pana la suprafata apei am pus un servetel. mi-a dat din cu eroare de un milimetru (apa aia se misca), dar orientativ as zice ca poti masura asemenea distante.
am pacalit scula si cu oglinda. nu a masurat pana la suprafata sticlei, ci pana la ea stie unde (probabil ca pana la locul unde a ajuns raza reflectata.
ce sa-ti mai zic? ia-ti scula (poti gasi cateva varante aici telemetre laser) si spor la masurat!

ai terminat? meriti o bere!
noroc, meseriasule!

2 comments:

  1. Buna. Vad ca prezentarea este destul de noua. Telemetrul este la fel de nou? Din cate stiu este un model destul de vechi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. model vechi, dar bun. daca exista modele mai noi, sigur sunt mai destepte ca plr-ul meu.

      (postez si eu despre sculele cu care lucrez / pe care pun mana. cand voi avea un telemetru mai performant voi scrie o postare si despre acela. deocamdata, plr 30 am, cu asta defilez)

      Delete