meserias in bricolaj: tutorial rindea

12/10/12

tutorial rindea

  
rindea bosch pho 30-82

rindeaua, de la scandura la blat



e o problema mare cu rindeaua: fiind o scula simpla si unifunctionala, nu prea am ce teorie sa-ti expun! ii zic la ce se pricepe si trec direct la practica. deci, rindeaua electrica face exact ce face si versiunea manuala: transforma o suprafata de lemn rugoasa intr-una neteda. daca ai mana buna, suprafata va fi si plana. un plus semnificativ pentru scula electrica: se misca mult mai repede! de ce-ti trebuie o asemenea scula? pai, ai o scandura, o transformi in mobila: raft, scaun, banca, masa etc. o transformi din "material de constructie" in "bun de folosinta indelungata".


inainte de a continua, tin sa precizez ceva foarte important: ceea ce scriu eu aici nu tine loc de instructiuni de folosire! citeste cu atentie manualul primit odata cu scula pentru ca fiecare masinarie are particularitatile ei. invata-le, abia dupa aceea o poti folosi, tinand cont sau nu de ce am scris eu aici!










sa discutam despre secretele rindeluirii perfecte
in mod normal n-ar trebui sa netezesti suprafete mari cu rindeaua. scula destinata acestei operatiuni se numeste abric. din pacate, e cam scumpa & mare ca s-o iei tu in gospodarie. asadar, iti ramame sa incarci lemnul in masina si sa-l duci la un atelier specializat. sau, pentru ca ai sange de meserias, ca mine, sa incerci sa te descurci, sa indepliniesti aceasta misiune imposibila cu mana ta. deci:

  • da cu rindeaua in lungul fibrei, nu perpendicular pe aceasta. suprafata prelucrata va arata mai bine (foto iti arata diferenta)
directie miscare rindea fata de fibra lemnului

  • tine cont de faptul ca taisul cutitului ataca materialul spre inainte (in directia in care deplasezi si scula). ca sa arate mai bine suprafata prelucrata trebuie sa misti rindeaua in sensul in care fibra iese din material, nu invers
sens miscare rindea fata de fibra lemnului
  • cele doua sfaturi de mai sus pot fi aplicate cand lucrezi pe o bucata mai mica de lemn, una fara noduri, in care traseul fibrelor e regulat. la suprafete mai mari sau unde apar nodurile nu mai poti urma aceste recomandari. stabileste directia si sensul in functie de fibrele majoritare, iar la restul suprafetei bazeaza-te pe slefuitor






 



  • daca o tii pe material bine, apasand constant pe toata latimea talpii, rindeaua lasa in urma o suprafata perfecta. face asta insa doar pe o latime limitata (a mea parca are vreo 8 cm - vezi video). cand ai de rindeluit o scandurica ingusta, e perfect. la latimi mari cheia succesului este ca benzile succesive sa fie la acelasi nivel (vezi in foto exemplu de denivelare)
 



diferenta de nivel intre doua treceri succesive ale rindelei



  










  • nu-i o nenorocire daca diferenta de nivel intre doua benzi succesive e sub un milimetru. asta se pierde la slefuire. e drept, n-o sa-ti iasa o masa de biliard, insa la piesele din lemn natur pretentiile de planeitate nu-s chiar ca la NASA

cutit rindea electrica
  • daca opresti rindeaua la jumatatea cursei, inainte de a continua trebuie sa sprijini talpa anterioara pe suprafata neprelucrata, iar talpa posterioara pe suprafata rindeluita. cutitul trebuie sa fie usor retras fata de locul unde ai intrerupt operatiunea









tips

  • e de preferat sa rindeluiesti lemne uscate. alea ude nu prea se pot prelucra. o suprafata uda rindeluita arata ca un ciorap desirat. si nici n-o poti slefui.
  • ai grija sa nu fie cuie / suruburi in calea rindelei. reculul iti poate arunca scula in cap. in plus, omori cutitul
  • in privinta sigurantei, pe langa sfatul clasic, sa nu pui cutitul ala pe mana, picior etc, iti mai recomand sa porti o masca de praf, mai ales daca rindeluiesti intr-o camera inchisa
  • inca un tip: daca poti, executa rindeluirea in aer liber. scula arunca un jet consistent de aschii & rumegus. rumegusul adera la pereti, n-o sa-ti placa sa dai cu aspiratorul chiar peste tot. aschiile sunt mai pacatoase, ti se infig in haine si acolo raman. nu ies la spalat :)
  • ca la multe scule care fac mizerie, e posibil sa mufezi teava unui aspirator la rindeaua electrica. chestia asta iti limiteaza drastic miscarile, eu nu prea o folosesc

uite si niste obiecte facute de mine cu ajutorul rindelei. ti le arat asa, ca model. materia prima a fost "gunoiul" ramas de pe santier, adica scandura de brad (5 cm grosime, ii zice dulap) folosita de contructor la schela. le-am ales pe cele mai aratoase, drepte, curate, late, fara prea multe cuie. am folosit rindea, slefuitor, vreo 3 straturi de lac si rezultatul nu e rau deloc. daca faci asa ceva, iti dau un sfat: ai grija cum si unde slefuiesti, sa nu-si rupa gagicile ciorapii in aschii si sa te injure :)
banca facuta din resturi lemn
jiltz facut din resturi lemn
 







ce sa-ti mai zic, inainte de a-ti incepe proiectul joaca-te un pic cu rindeaua. prelucreaza o scandura in toate directiile, regleaza adancimea de la minim la maxim, exerseaza ca sa vezi cum iti solicita scula mana, cum arata suprafata prelucrata de tine, cum e cu suvoiul de aschii & rumegus (rindeaua mea are o parghie cu care alegi unde sa fie eliminat aruncat, in stanga / dreapta) etc. dupa ce te-ai antrenat, spor la treaba!




(pentru acest video am ales cea mai murdara scandura din lume. la un moment dat am zis ca renunt, ca avea niste urme de beton care au blocat inaintarea sculei. totusi, am mers pana la capat ca sa-ti arat ca un lemn "broscoi" se poate transforma in "fat frumos" daca-l pupa rindeaua:)

inainte sa inchei, uite niste rindele aici: rindele online

ai terminat? meriti o bere!
noroc, meseriasule!




5 comments:

  1. pai, meseriasule, daca ai dat cu ea in urmele de beton inseamna ca nu ti-a fost mila de cutite. Chiar si de HM, tot se rotunjesc la contactul cu siliciul.Zi-le baietilor ca inainte de lucru sa curete temeinic piesa de prelucrat cu o perie dura de paie(azi, din plastic).

    ReplyDelete
    Replies
    1. ai dreptate, trebuie curatata scandura! si eu n-am zis asta explicit. de altfel, am si recunoscut in postare ca am ezitat sa bag rindeaua in lemnul ala mizerabil. de dragul unei demonstratii faci insa si lucruri neplacute (ca sa nu zic sacrificii).

      imi moare cutitul? se ascute. dar intre timp ti-am aratat ce scula desteapta e rindeaua si cum relucrarea transforma radical o bucata de lemn.

      (demonstratia nu cred ca e pentru tine. pari sa te pricepi, esti in vizita pe blog doar din curiozitate, nu ca sa inveti. sunt insa destui oameni pe lume care n-au vazut in viata lor o rindea electrica la lucru si prin intermediul postarii de mai sus au avut ocazia sa afle / vada ce poate scula asta sa faca. in plus, vazand rezultatul poate prind si ei curaj si vor pune mana pe una, vor prelucra o bucata de lemn si se vor bucura de rezultatul efortului lor. vor trece de la gandirea negativista si neimplicata "eu nu sunt in stare nici macar sa schimb un bec" la "sunt si eu in stare sa fac ceva bun cu mainile, totul e sa vreau". or, asta e ratiunea de a fi a acestui blog)

      Delete
  2. Buna ziua,
    V-am urmarit blogul si este foarte interesant.Felicitari!!
    Si eu sunt angrenat intr-o lucrare de anvergura(pentru mine...):un foisor cu magazie in curtea propie.
    Vreau si eu o parere visavis de rindea.Merita achizitionarea ei pentru o prelucrare a lemnului pe care l-am achizitionat de la un gater,si nu l-am abricuit (e scump...)?
    Lemnul e taiat destul de bine ( e vorba de grinzi si scandura).
    Cateva grinzi le-am slefuit doar cu flexul (am si slefuitor dar nu e asa productiv...) dar cred ca-l voi omora la prelucrarea a 2 mc de scindura...
    Nu vreau sa fac o slefuire perfecta ci doar sa arate bine,apoi sa dau cu un lazur si poate si lac.
    Credeti ca o sa reusesc o rindeluire cat de cat la scandura de 15 mm latime 3 m lungime 9Vreo 88 de buc)cu o scula de mai sus?
    Multumesc pentru atentie.O zi buna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. daca scula e utilizata cu cap (protejezi cutitul de cuie & alte fiare si o lasi sa se odihneasca atunci cand vezi ca-i fierbe motorul) poti rindelui pana la adanci batranetzi
      plus ca faci si super-muschi la mana cu care o tii :))

      partea buna e ca atunci cand ai scula ta prelucrezi exact ce trebuie (fetzele aflate la vedere). si nu trebuie sa faci totul deodata, dai cu rindeaua doar pe ce montezi azi. e drept, daca ai fetze neprelucrate intra mai mult lac, dar decizia e a ta ce si cat prelucrezi.

      e nevoie de atentie doar ca sa-ti iasa egala adancimea de prelucrare la cele doua treceri(scandura de 15 cm inseamna doua treceri cu rindeaua lata de 8 cm).

      suna misto proiectul asta "foisor cu magazie". cum il faci, pe placa din beton sau suspendat, cu fundatie locala doar pentru stalpi?

      iti urez spor la treaba!

      Delete
    2. Multumesc de sfaturi.Cred ca azi ma duc sa achizitionez o astfel de scula,cea mai ieftina din OBI cu garantie...
      In timp o sa prind si dexteritat...
      Am turnat deja o placa de beton de 3x7 metri,magazia va fi 3x3 restul filigorie.
      Cam asa arata proiectul: https://plus.google.com/u/0/photos?pid=5880126183100628178&oid=106487536652622570919 (sper sa se vada).O zi buna.

      Delete