meserias in bricolaj: multimetru

11/9/13

multimetru


aparat de masura marimi electrice

 

multimetru
azi iti voi prezenta o scula care este cu mult mai desteapta decat mine, de aceea o folosesc cu mult sub capacitatea ei.
vorbesc despre un aparat de masura a marimilor electrice, pe care-l mai intalnesti sub denumirea de mavometru sau multimetru.




eu nu sunt electronist, asa ca ma multumesc cu foarte putin din ceea ce stie sa faca un asemenea aparat, e de ajuns pentru proiectele mele. nu repar televizoare, nu proiectez circuite electronice, dar imi este necesar un aparat care-mi spune daca pe un conductor am sau nu tensiune, eventual cat de mare e tensiunea asta, sau imi spune daca un fir este sau nu intrerupt.


Vodafone

 

siguranta inainte de toate! ai grija unde-ti bagi nasul, ce masori, cum masori. te poti curenta, poti praji aparatul, poti declansa incendii electrice, deci e bine sa fii foarte atent!

sa vedem ce face pentru mine aparatul asta de masura si de ce il consider util.

pentru inceput, iti spun ca se numeste multimetru pentru ca in el sunt incorporate de fapt mai multe scule:



  • ohmmetru - masoara rezistentza electrica. electronistii il folosesc la verificarea rezistorilor, pentru acasa e util pentru ca-ti arata daca trece sau nu curentul. adica, pentru mine nu conteaza valoarea indicata, poate sa aiba eroarea cea mai mare, importanta e indicatia binara: 1 sau 0, trece sau nu
  • voltmetru - pt curent alternativ si continuu, masoara pana la 1000V. pe acasa ai putea masura de la o baterie de 1,5 V CC la 380 V CA (la instalatia de forta, intre doua faze)
  • ampermetru - am unul care masoara intensitatea de cel mult o jumatate de amper curent continuu, celalalt masoara si curent alternativ pana la 20A. recunosc, functia asta n-am folosit-o niciodata
  • sunt aparate care au functie de masurare pentru condensatori (capacimetru), tranzistori, tiristori, diode etc. nu ma intereseaza, nu ma pricep si nici n-am ce face pe acasa cu aceasta functie







iti zic din start: nu sunt electronist, habar n-am cum se masoara un tranzistor si nici cu ce mi-ar putea fi de ajutor aceasta informatie. stiu ca in anumite domenii e utila, dar mie nu-mi este de folos. asta, ca sa raspund din start eventualelor proteste ale electronistilor. dupa ce vor citi ce am scris eu aici vor sari ca arsi: ba, prost mai esti, pai aparatul ala stie sa faca multe alte lucruri inteligente! au dreptate, nimic de zis: aparatul stie. dar nu ma intereseaza. eu il promovez pentru utilizarea casnica sau de hobby in proiecte ne-electronice. cand repar o lampa ma intereseaza unde este buba: la cablul de alimentare? la intrerupator? la fasung? la bec? si asta se rezolva folosind aparatul de masura la nivelul basic. de atata am nevoie, atata stiu, atata fac.
 

hai sa vedem la ce-l folosesc eu.

poti determina prezentza fazei la instalatia de 220V si cu creionul de tensiune, dar cateodata ai de verificat si continuitatea celuilalt fir, a nulului. pui aparatul pe ohmmetru si se rezolva

nu toate circuitele electrice din casa sunt alimentate la 220V curent alternativ. mai ai si tensiuni mici, mai ai si curent continuu. aici pui aparatul pe voltmetru (continuu sau alternativ) si masori

ai de verificat conductorii din care sunt realizate cablurile de conectare. prin astea nu trece curent, deci pui aparatul de masura pe ohmmetru si vezi daca firul e sau nu intrerupt

ai de verificat intrerupatoare / comutatoare. tot cu ohmmetrul. pui sondele de masurare in locul firelor, actionezi intrerupatorul pe on / off si vezi daca functioneaza

verifici baterii / acumulatori - pui voltmetrul pe curent continuu si in plaja de valori in care se afla bateria, respecti polaritatea si afli daca mai produce sau nu ceva

faci verificari la instalatia auto / moto / velo - continuitatea firelor, alimentare, valoare tensiune, polaritate etc (de exemplu, tin minte ca n-am putut monta la lampa stop spate un led. lampa mea era alimentata cu polarizare inversa. becurile lumineaza si asa, dar ledul functioneaza doar daca-i dai curent + la + si - la -).

verifici tubul de neon (cand nu functioneaza, ca sa aflu daca e mort tubul sau lampa)

verifici becurile sau sigurantele auto. becurile au un filament atat de fin, ca intrerupereae insesizabila cu ochiul liber. la fel si sigurantele din panoul masinii

verifici cablul fierului de calcat, intrerupatorul mixerului de bucatarie, integritatea rezistentei la filtrul de cafea, cablul de alimentare pentru combina sau a celui de telefon fix, etc




ar mai fi multe de spus, eu ti-am zis aici doar cateva dintre utilizarile incercate de mine. si sunt convins ca vei gasi multe alte zone de lucru in care il poti folosi.






nu inchei pana nu revin cu precizarea: aparatul nu te ajuta sa repari lucruri. te ajuta totusi sa afli unde-i buba, ceea ce e un mare pas inainte.



am pus si un video la postarea asta, dar din pacate nu e nimic spectaculos de aratat. vezi insa cea mai importanta indicatie a aparatului (pentru utilizarea asta neprofesionista): ai sau nu continuitate in circuit. ca sa nu fie un video banal, am masurat si o dioda (de chestia asta am avut nevoie cand mi s-a prajit o punte si a trebuit sa schimb dioda moarta). la verificarea diodei ai doua variante. cu multimetrul fara functie de masurare a diodei sau cu unul care are aceasta functie. in video ai unul care nu stie, deci masor cu ohmmetrul. masurarea diodei se face cu sondele de masurare polarizate direct (+ pe + si - pe -) si invers. nu intram in amanunte, dar cand masori intr-un sens aparatul trebuie sa indice ca circuitul se inchide, iar cand schimbi polaritatea trebuie sa indice zero. daca arata zero in ambele sensuri sau circuitul se inchide in ambele sensuri atunci dioda e prajita / strapunsa / cum vrei tu sa-i zici, deci e de aruncat la gunoi. ai in demo si un aparat prevazut cu functia de masurare a diodelor. cand piuie nu e bine, indica rezistenta zero, e moarta dioda.


pe langa toate avantajele enumerate mai sus, detinerea unui multimetru iti ofera ceva inestimabil: un plus de imagine :). cand te-o vedea meseriasa ta ca folosesti scula asta de "doctor" se va umple de respect :))


acuma, nu ma intreba ce tip de aparat e mai bun, clasicul sau digitalul (cu cadran sau cu display). ia-ti-l pe ala care-ti place, in fond toate fac acelasi lucru. eu l-as alege pe cel mai ieftin. daca vrei totusi o sugestie, uite aici cateva: multimetre






spor!

No comments:

Post a Comment