meserias in bricolaj: protectie lemn exterior

4/5/18

protectie lemn exterior



gard de lemn protejat cu ulei mineral

ulei + lemn = love



astazi iti propun inca o postare despre curatenia de primavara. iti arat cum am prelungit viata unui gard de lemn.

gardul asta a fost realizat acum vreo 10 ani din sipci fara pretentii: cherestea rindeluita pe o parte. atunci l-am protejat impotriva apei cu ulei de transmisie. traditionalul T90, ramas in folclorul de meserias din vremuri imemoriale. la vremea aceea am aplicat uleiul din belsug, cu pensula, inainte de a monta sipcile. l-am dat pe ambele fete si pe cant si pot spune ca l-am aparat de ploaie cu simt de raspundere.




uleiul ala si-a facut treaba si a protejat lemnul de intemperii: sipcile sunt intacte. daaaar, ca de obicei, mama natura e mai smechera decat noi. factorii de mediu au afectat superficial lemnul si l-au degradat din punct de vedere estetic: la suprafata sipcilor s-a format un strat negru si urat de mucegai.


gard de lemn mucegait
acum, pe ultima suta de metri inaintea sarbatorilor, am zis sa ma ocup inclusiv de acest gard. intai l-am spalat de mucegai cu 
skill high pressure washer. mi-a luat ceva timp, ca prin unele locuri a trebuit sa insist destul de mult cu jetul de apa ca sa dispara si mucegaiul format mai in profunzime.







ulei mineral si pistol vopsit
am lasat lemnul sa se usuce trei zile, apoi i-am aplicat un nou tratament cu ulei de motor. stiu, solutia standard de protejare a lemnului e alta, dar n-am vrut sa ma complic. n-am nici timp, nici bani sa aplic grund & lac de exterior in straturi succesive, sa astept uscarea unuia ca sa-l dau pe urmatorul etc. plus ca mi s-ar fi parut cam pretentios sa lacuiesc un gard prapadit. am dat cu lac pe foisor, am dat pe bancile din curte, dar si pe gard? mai da-l incolo! 


asadar, spalat mucegai, uscat, aplicat strat de ulei. la faza asta am folosit pistolul de vopsit bosch pfs 1000. materialul pulverizat n-a mai fost T90, ca n-am gasit. am cumparat 10W40 :). nu ma intreba de ce. altul mai ieftin nu era...


din cate stiu, pentru tratamentul lemnului expus in exterior, in special la garduri, se mai foloseste si uleiul de motor ars, dar eu mi-am dorit sa pastrez aspectul natural al lemnului, asa ca am folosit ulei nou. stiu ca vreo luna de zile o sa miroasa a autoservice la mine in curte, mai ales cand o sa arda soarele, dar dupa aia o sa fie ok.


dupa cum vezi in video, am tinut pistolul aproape de suprafata lemnului ca sa ajunga cat mai mult ulei pe gard si cat mai putin pe pamant. la operatiunea asta nu e cazul sa te temi ca lasi stropi, urme urate, ca la vopsea. uleiul se scurge, se impregneaza in lemn, nu e niciun pericol sa arate rau, indiferent de priceperea ta la vopsit.

daca te intrebi ce consum de ulei vei avea pe mp de lemn, iti pot spune ca eu am luat 3x4litri=12 litri de ulei si l-am consumat pe tot pe o suprafata de 25x2,4=60mp. deci vorbim de un consum orientativ de un litru de ulei la 5mp de suprafata tratata. dar sa stii ca n-am facut economie. am dat un strat generos si am insistat in locurile pe unde am vazut ca lemnul l-a absorbit repede.



ce sa-ti mai zic? am facut operatiunea asta repede si ieftin. n-am folosit tratamentele recomandate de magazine, am mers pe varianta clasica, dar eficienta. gardul meu o sa supravietuiasca fara probleme cel putin 5 ani de acum incolo pentru ca uleiul mineral e o bariera buna impotriva apei. plus ca (scrie pe eticheta) uleiul asta ma va ajuta la economia de carburant :))

daca ai si tu un gard de protejat impotriva ploii, ai vazut cat de simplu este.

despre ce stiu sa faca sculele folosite in aceasta operatiune gasesti detalii aici spalator-cu-apa-sub-presiune-skil si aici pistol-de-vopsit-bosch-pfs

le gasesti online aici skil washer si aici pistol vopsit bosch


daca vrei si alte scule, poti sa arunci o privire aici scule diy sau aici: alte scule diy


spor!

1 comment:

  1. Buna ziua. Frumos tutorialul. Am o intrebare, vreau sa fac un gardulet in curte.Inaltime 40 cm. Am de gand sa cumpar sipcile, undeva la 40cm inaltime.Ma ajuta daca inainte de montare le gab intrun bidon mare si le las sa traga singure ulei ? Este tot aceasi traba ca si cum le-as da cu pensula ? Ori este mai bine datorita timpului in care sipca trage singura ulei? Stima

    ReplyDelete