meserias in bricolaj: pericol plasa tantari

6/20/19

pericol plasa tantari

profil aluminiu rama tantari:
gri (special, deci scump) vs alb (normal)

profil de aluminiu subtire ca hartia



e sezonul tantarilor si cu totii ne dam silinta sa nu fim ciuruiti. eu tocmai am executat un set de plase pt apartamentul unui amic. in conditii speciale: termopan gri, profil gri.

cu ocazia asta am dat peste un profil atat de ciudat, ca m-am gandit ca merita o postare aici. iti zic si tie despre ce e vorba ca sa afli de la mine, nu dupa ce dai banii pe marfa.

daca n-ai timp sa citesti, ia concluzia direct din titlu: atentie la profilele proaste, atat de subtiri incat le poti gauri cu mana!

daca ai timp de citit, uite si detaliile


asadar, aveam datele problemei (termopan gri petrol mat), am cautat si am gasit cu greu un profil gri de aluminiu. evident ca a fost mai scump decat ala alb, ca doar e special :)


masuratorile erau facute, asa ca am cumparat profilul, m-am pus pe taiat la dimensiune, apoi pe asamblat. aici am observat primul amanunt ciudat: profilul se deforma vizibil cand bateai coltarul. am trecut cu vederea pentru ca atunci nu mi se parea periculos. imi imaginam ca e o iluzie si ca e de la stratul ala de plastic cu care e acoperit aluminiul, ca e eloxarea de vina, nu profilul.
deformare profil gri la montarea coltarului
(profilul alb isi pastreaza integritatea)









(in poza de mai sus vezi si un profil alb, care nu sufera nicio deformatie cand ii montezi coltarul. comparatia asta am facut-o la final, pentru aceasta postare...)



ok, sa revin la ceea ce povesteam. am ajuns in faza in care trebuia sa montez accesoriile ramelor (balamale, manere, opritoare etc). aici am intepenit: cand am pus primul surub autoforant pe profil a fost nevoie sa apas foarte putin si, ghici ce, am perforat peretele ala de aluminiu! 



in secunda unu mi-a trecut prin cap ca spanacul pe care-l mancasem dimineata si-a facut efectul si am devenit superman :). din pacate, nu era asa. nu eu eram ala puternic, profilul avea o problema grava: era de grosimea unei coli de hartie!

pentru aceasta postare am facut o comparatie. arunca o privire pe pozele de mai jos, unde sunt asezate alaturi un profil alb mai vechi, pe care-l aveam pe acasa, si profilul gri, cumparat acum. se vede la ochi ca e o diferenta uriasa intre ele. dramatismul creste cand pui sublerul pe profil.

  • alb: 1mm

  • gri: 0,4mm
diferenta de grosime la profilul de aluminiu gri / alb


deci, buba mare!


efectele acestei probleme? pai, cel mai nasol e ca nu poti strange suruburile prea tare, ca se sficuieste filetul din aluminiu. gandeste-te ca grosimea materialului e mai mica decat pasul filetului. adica n-ai nici macar o spira de filet disponibila pentru strangere. inca un lucru nasol: cand apesi cu grija, iti fuge surubul de pe semn si dai gaurile aiurea, deci si accesoriile vor fi montate aiurea. o alta problema ar fi rezistenta mecanica. daca scapi o rama d-aia pe jos, se poate stramba. daca stranuti pe ea, se poate stramba.


in cazul unor rame fixe, pe care nu le deranjezi, adica le pui in suporti pe geam si le dai jos doar o data pe an ca sa le speli, nu cred ca sunt probleme. insa in cazul ramelor pentru usa de la balcon, adica d-alea cu utilizare intensa, le inchizi si le deschizi de o mie de ori pe an, rezistenta lor in timp e afectata la greu. se lasa (devin paralelograme in loc de dreptunghi, se slabesc manerele si joaca, se slabesc balamalele si joaca etc. deci pariez ca vei fi nevoit sa le refaci o data la cativa ani. sau, daca gasesti un profil de calitate mai buna, le refaci o singura data in viata. o data pentru totdeauna.



ce-i cu grosimea asta redusa? presupun ca e o ticalosie a fabricantilor de profile no name. folosesc aluminiu mai putin, scumpesc un pic profilele, maximizeaza profitul. lor le convine. mine nu.


cum sa cumperi in cunostinta de cauza? aici e si mai greu de oferit o metoda. grosimea o poti constata vizual sau o poti masura (dar trebuie sa ai sublerul la tine).

mai poti verifica bara in varianta audio: ciocanesti profilul si vezi cum suna, a tinichea subtire sau a profil mai gros in carne. in video iti arat ce diferenta este intre sound-uri :)



nu-ti pot recomanda o metoda mai desteapta de verificare a profilelor de aluminiu. ma limitez sa-ti atrag atentia asupra acestei probleme, ca s-o ai si tu in vedere cand mai cumperi. avertismentul nu e valabil doar pentru profilele speciale. cred ca si alea albe au fost masluite de productorii fantoma. subtiate, optimizate, bune numai pentru buzunarul lor. deci, atentie!


ma intorc la ramele gri facute de mine. beneficiarul este un prieten, deci n-o sa ma injure. sper... cele de la dormitor, living, bucatarie si baie sunt vesnice. problematica e doar cea de la usa balconului, pe unde te fatai tot timpul, deci o folosesti la greu. aia se va strica cu siguranta pana vara viitoare. probabil ca ma voi duce la el in "interes de serviciu", bem un vin, socializam un pic si-i refac rama. ne mai imbogatim si noi viata sociala :)

daca te apuci sa faci ceva plase de tantari, ai grija ce cumperi. daca le vrei gata facute, uite cateva aici: plase tantari si accesorii. nu le faci tu, dar macar stii teoria si le poti critica in cunostinta de cauza.

daca vrei sa mai citesti despre plasele de tantari, uite ce am mai scris pe tema asta: plasa de tantariplasa-de-tantari-la-minutreparatie-plasa-tantari.

spor!

No comments:

Post a Comment