meserias in bricolaj: ingrijire gazon 2 - masina de tuns

6/19/13

ingrijire gazon 2 - masina de tuns


tundem gazonul

tundem gazonul

reteta britanica a gazonului perfect are doua faze: "se planteaza si se tunde urmatorii 600 de ani":) masina de tuns ne intereseaza, ca de plantat presupun ca l-ai plantat deja.









masini de tuns iarba sunt multe pe piatza, ai de unde alege.

  • masini manuale, pe care le impingi cu mana si in timpul asta antrenezi o roata cu cutite. iarba taiata ramane in urma masinii si o strangi cu grebla
  • masini electrice (favoritele mele), care taie si fac curat dupa ele
  • masini actionate de motor pe benzina. supereficiente, dar sunt potrivite mai degraba pentru un teren de fotbal






in foto vezi una manuala (am una d-asta, dar nu e acasa, asa ca am luat poza de pe site-ul bosch), una pe benzina (pe asta n-o am, poza e de pe site-ul dedeman) si una electrica, a mea


masina tuns manuala
sursa: http://www.bosch.store.ro/
masina tuns motor benzina
sursa: http://www.dedeman.ro/



















masina tuns electrica bosch rotak 34


masina manuala e perfecta pentru o suprafata de gazon foarte mica, unde e o placere sa transpiri un pic, apoi sa bei o bere rece. am una ca asta, dar nu e la mine acum si nici nu sunt fan: prea mult de munca. masina pe benzina e in punctul diametral opus: foarte eficienta, destinata suprafetelor mari sau terenurilor lipsite de utilitati, deci si de curent electric. pe asta n-o am, deci prea multe nu-ti pot zice despre ea. am folosit, e desteapta, dar cam scumpa si supradimensionata fatza de nevoile mele. cei mai multi utilizatori folosesc masina electrica, exact ca mine. despre asta vorbim aici.



eu am un bosch rotak 34. il am de cativa ani, il folosesc la greu, nu pot spune ca are o viatza usoara (vei vedea imediat de ce), dar merge foarte bine si nu da semne ca ar muri prea curand. nu e pretentioasa, trebuie doar s-o feresti de ploaie cand n-o folosesti, sa-i oferi 220V cand tunzi si s-o cureti dupa ce termini. s-o cureti, adica sa racai cu batzul resturile depuse pe fundul masinii, eventual sa smulgi iarba ajunga in grila de aerisire a motorului. banal




ce faci cu ea? bagi prelungitorul in priza, alimentezi masina si treci la treaba. eu fac operatiunea asta in asa fel incat gazonul tuns sa arate ca ala de pe wembley. deci merg doar in linii drepte, una langa alta, iar cand schimb directia incerc s-o fac numai la 90 de grade. un pic de geometrie infrumuseteaza gradina, as zice eu.

masinaria are un cos atasat in spate, in care isi depoziteaza singura iarba taiata. o poti folosi cu sau fara cosul asta, dar eu prefer cu. imi e mai usor sa arunc iarba taiata. daca o folosesti fara, in spatele masinii ramane dara de iarba cosita, iar eu vreau sa ramana curatenie luna.




din cand in cand cosul asta trebuie golit. nu neaparat cand se umple, ci chiar si atunci cand e plin doar pe jumatate. nu de alta, dar cosul ingreuneaza masina si face manevrarea dificila. chestia asta se intampla mai ales daca tai iarba uda, deci grea. masinaria are un singur reglaj: inaltimea la care tai gazonul. te descurci, n-am ce sa-ti spun pe tema asta.
pentru ca m-a pus dracu sa instalez niste dale de beton in curte, eu am dificultati la tunsul gazonului din zona lor. un rand de dale e ingropat bine, la nivel cu solul, trec peste el fara probleme. un alt rand e insa montat un pic mai sus decat solul, asa ca acolo mi se intampla sa dau cu cutitu-n piatra :) zgomotul e groaznic, zici ca a venit sfarsitul lumii! plus ca de cate ori se intampla asta mai ciobesc un pic din taisul cutitului. iti spun totusi ca nu se face gaura-n cer in asemenea situatii. sunt atent, cand ajung in dreptul dalelor inalte ridic partea de masina cu cutitul sau ocolesc dala si treaba merge ca unsa. daca te uiti in foto, vezi ca fieratania mea e ciobita rau, dar inca taie. daca ma supar o ascut sau schimb cutitul.



cutitul de sub masina se invarte cu viteza mare si riscul este sa antreneze diferite lucruri (pietre, pamant etc) pe care sa ti le arunce in picioare. de aceea zice fabricantul sa te protejezi. repet si eu: foloseste-o incaltat. asta te ajuta si la prevenirea electrocutarii! daca tot am ajuns la cutitul care se invarte, afla ca asta are o asemenea inclinatie incat aspira tot ce misca sub masina. aceasta proprietate iti permite sa o folosesti intr-un mod genial: pe post de aspirator pentru gazon. dupa vreo petrecere, cand pe iarba apar gunoaie gen mucuri de tigara, coji de seminte, petale scuturate din flori etc, n-ai decat sa pui la treaba masina de tuns (in video folosesc gunoaiele intalnite frecvent de mine). la fel procedezi si toamna, cand ai de strans frunze cazute. decat sa le aduni cu grebla, mai bine le aspiri.




tips
  • tunde iarba indepand de langa sursa de curent. daca te indepartezi de priza nu te tot incurci in prelungitor
  • unde ai un smoc de iarba mai inalta treci cu masina de mai multe ori. fa-o in aceeasi directie ca prima oara ca sa se vada frumos
  • culege gunoaiele / rahatii de caine inainte sa tunzi iarba. rahatii pulverizati cu cutitul dispar de pe gazon, dar raman pe toate componentele masinii de tuns. nu vrei sa ai mirosul asta tot timpul in nas
  • nu tunde iarba cand tocmai ai tratat-o cu ierbicid sau tocmai ai aruncat niste seminte de gazon pe pamant. motivul este efectul "aspirator" al masinii, iti strica socotelile
  • tunde iarba seara, cand e uscata. ai doua avantaje: nu se ingreuneaza cosul prea repede, plus ca merge si o bere rece dupa aceea, in miros de iarba cosita
daca-ti place masinaria si o consideri binevenita in viatza ta, uite-o aici, alaturi de alte surori d-ale ei masini tuns gazon. alte variante ai aici masini gazon-iarba


la urmatoarea postare ne intalnim cu alta scula de ingrijit gazonul. pana atunci,

spor!

1 comment:

  1. Salut, eu momentan sunt in Germania si tunsul , intretinera si tot ce tine de el fac zilnic si uite ca as putea sa-ti dau un sfat! Incearca sa tunzi mai sus gazonul, este prea jos si din aceasta cauza nici nu arata prea grozav! Masina de tuns care o ai este k pentru 200 pana la 300 metri patrati de teren!

    Eu folosesc in 90% din cazuri pe benzina, este usor de folosit si merge repede treaba!

    Primavara si toamna aerator , ingrasaminte si seminte! si in rest multa apa :)

    Oricum faci treaba buna pentru ca multi nu cunosc detalii legate de gazon, gradina si tot ce se pot face pe langa casa! Bafta

    ReplyDelete