meserias in bricolaj: ceas halloween

10/31/18

ceas halloween

sarbatori &
ceas halloween
dintr-un disc vinil
cadouri



prima in ordine cronologica este sarbatoarea de halloween. nu e a noastra, dar a prins la copii, asa ca merita bagata-n seama. eu asta am facut si am realizat acest proiect rapid.

ceasul facut dintr-un disc de vinil imi sta pe cap de multa vreme. e perfect de facut cadou cuiva caruia nu stii ce sa-i cumperi si ajungi sa te gandesti la un cadou d-asta original, hand made, caruia ii dai valoare prin munca depusa de tine.


am mai vorbit despre ceasuri productie proprie aici ceas-personalizat. la vremea aceea imi propusesem sa personalizez unul mai special, dar am tot amanat proiectul. acum, de halloween, am trecut la treaba si-ti arat ce a iesit. am muncit vreo doua ore si copiilor le-a placut noul ceas de perete din camera lor...


intai vorbim despre modelul cadranului.


eu am facut un craniu pentru ca asta e tema sarbatorii. si as zice ca am scapat ieftin cu acest contur simplu, accesibil. daca te uiti pe net, gasesti niste modele imposibile, care cred ca-s facute cu masini pe comanda numerica, taietoare laser, chestii inaccesibile unui muritor de rand.

discutand la modul general, te sfatuiesc sa alegi ceva compatibil cu rabdarea ta. daca esti minutios, atent, rabdator, inseamna ca esti capabil sa executi dantelarie in vinil. asadar, poti alege cea mai complicata forma din lume, cu detalii milimetrice, curbe cu trasee imposibile etc.

un criteriu la fel de important in alegerea unei formei a ceasului este scula pe care o ai la dispozitie ca sa prelucrezi mecanic vinilul. operatiunea asta e pretentioasa.



disc vinil spart
(taiat cu pendularul)
  • bomfaierul de mana – taie bine, taie frumos, dar e cam mult efort si latimea panzei nu te lasa sa tai pe profil curb. poti scapa de piedica asta folosind o panza din aceea rotunda, diamantata. dar tot complicat este, nu recomand 

  • ferastraul pendular – latimea panzei e mai mica, deci poti coti mai bine, insa daca nu fixezi bine discul pe masa, il spargi. vinilul nu e conceput sa reziste la vibratia generata de ferastraul asta 



  • multifunctionala. eu cu masinaria asta am realizat decuparea. cu discul abraziv am taiat contururile brute, apoi am finisat cu rola cu glaspapir. cat despre dinti si celelalte gauri mici, le-am facut cu freza conica. 
disc vinil topit la margini
(taiat cu freza)


sculele folosite de mine
la taiere disc vinil

la multifunctionala iti dau un sfat: mergi pe turatie mai mica. nu minima, dar in niciun caz cea maxima. problema este ca frecarea aia genereaza multa caldura si se topeste materialul. chiar si la turatii mici se va topi un pic din marginea taiata, insa problema e rezolvabila. astepti cateva secunde sa se raceasca si sa se intareasca materialul, apoi rupi cu degetele partea topita si vinilul va arata bine.



ca de obicei la un proiect, iti zic sa faci intai niste probe de taiere, sa-ti antrenezi mana si sa vezi ce efecte produci in material. cand te prinzi cum functioneaza, te apuci de treaba.

iti arat in urmatorul video ceea ce mie mi s-a parut a fi cea mai complicata faza a operatiunii: realizarea dintilor. eu pe astia i-am facut primii. m-am gandit ca daca reusesc, merg mai departe. daca nu-mi ies, ma opresc si aleg alt model. dar as zice ca mi-au iesit binisor.



odata ce ti-am zis chestiile astea, hai sa-ti prezint si fazele operatiunii si sa ma opresc. deci:


model copiat pe folie plastic,
apoi pe hartie, apoi pe un autocolant
  • alegi un model, il maresti / micsorezi la scara ca sa fie cam cat discul, copiezi modelul pe un autocolant
  • lipesti colantul pe disc si decupezi, apoi finisezi si dezlipesti colantul
  • faci un cadran din hartie / textil care sa acopere eticheta discului, marchezi eventual orele
  • lipesti cu silicon pe spatele discului un sistem de prindere in perete (vezi cateva modele de agatatoare aici rama foto / tablou)
  • montezi ceasul (aici ai un video complet ceas-personalizat) si-i pui bateria
  • il pui in perete

daca ti-e lene sa faci un ceas cu mainile tale, uite unele de vanzare aici: ceasuri decorative.



spor!

No comments:

Post a Comment