meserias in bricolaj: gandacul puturos, invazia 2022

6/6/22

gandacul puturos, invazia 2022

invazie de plosnite




duminica a fost soare (desi astia de la meteo anuntasera sfarsitul lumii sub forma de ploaie, grindina si furtuna), asa ca mi-am petrecut cam toata ziua prin curte, la aer curat. cand nu ma ocupam de gratar sau de golirea sticlei de bere, patrulam si eu ca omul pe sub pomi, sa vad care-i starea lor: stadiul de dezvoltare a fructelor, eventuale boli, eventuali daunatori, alte insecte.


rezultatul acestei monitorizari m-a ingrozit si m-a impins sa scriu postarea asta. in cateva ore am descoperit nu mai putin de 10 seturi de oua depuse de plosnita cerealelor / gandacul puturos marmorat / halyomorpha halys. vorbim despre gandacul ala care miroase urat cand il zdrobesti sau doar il atingi. o bucurie venita din asia, care a invadat cam toata europa si ne umple aerul si fructele de duhoarea ei respingatoare



sa revenim: am descoperit zece cuiburi pe o suprafata de vreo 30 mp de gradina. adica, n-am o curte care sa masoare hectare, e o curticica cu un pic de gazon si fix 8 pomi. zece cuiburi x 25 de oua (in medie) fiecare = circa 250 de oua de plosnita. m-am bucurat ca le-am gasit proaspat depuse, neeclozate, deci le-am putut distruge, dar simt ca ne asteapta o vara urat mirositoare...



nu stiu ce se intampla, nu inteleg de ce nu combat aceasta insecta oamenii platiti pentru asta, dar constat cu ochii mei ca ne asteapta inca un an greu in privinta insectelor invadatoare. e posibil sa fie exact perioada in care plosnitele astea fac orgii si produc multe oua, desi imi amintesc ca si anul trecut am cautat asa ceva si am descoperit oua depuse pe tot parcursul verii. in sfarsit, situatia e din nou groasa.



insecta asta isi depune ouale pe spatele frunzei, care functioneaza ca o umbrela de ploaie. in anii trecuti am observat ca plosnita cade closca in special pe dosul frunzelor mari si rigide, care le asigura oualor pana la eclozare si o protectie anti-vant, ma refer la frunze de magnolie, smochin sau vita de vie.

anul asta am descoperit insa grupuri babane de oua depuse si pe frunza de mar, si pe frunza de par. pe scurt, plosnitele mele se inmultesc pe toata vegetatia pe care o gasesc prin curte.

pe mar (prima poza postata) am surprins-o si pe mama plosnita in timp ce presta, adica isi desena triunghiul cu ouale ei.



cand vad asa ceva, eu pun mana pe bricheta. (asta folosesc: torta pe gaz)e singura varianta care nu da gres. in prealabil rup frunza si o duc undeva unde nu sunt materiale inflamabile, ca sa evit incendierea gospodariei. inainte de utilizarea focului am incercat cam toate otravurile din comert, n-am reusit sa omor nicio plosnita. asa ca recomand cu caldura ceea ce fac eu :)

later edit: unele oua le-am descoperit un pic cam tarziu, in curs de eclozare. dar mai bine mai tarziu decat niciodata. torta e la fel de eficienta.


oua plosnita eclozate

am mai scris despre eliminarea daunatorilor in sectiunea pentru gradinari, adica aici: invazia insectelor si aici gandac-puturos-studiu


spor!

No comments:

Post a Comment