meserias in bricolaj: picurare prin automatizare

4/29/14

picurare prin automatizare

gardena T 1030 D

irigatii in solar - upgrade


a inceput sezonul agricol si, pana sa vina seceta, ma ocup un pic de solar. la toamna vreau sa ma laud cu recolte maxime, nu sa ma plang ca autoritatile din cer nu tin cu agricultorii :)

"ma ocup" inseamna ca repar stricaciunile si mai eficientizez procesul pe ici, pe colo, prin partile esentiale. ca sa stii daca merita sa citesti ce scriu eu aici iti spun din start cuvintele cheie ale postarii de azi: banda de picurare si cronometru de apa gardena T 1030 D.







am vorbit despre irigatii prin picurare in solar aici irigatii cu banda de picurare, iar despre automatizarea irigatiilor (cu aspersoare) aici automatizare-irigatii. postarea de acum este despre o solutie care combina cele doua solutii. adica mi-am modificat si eu instalatia:

  1. am automatizat sistemul de alimentare. de ce? pai, concediul e un motiv. timpul pierdut zilnic cu deschiderea / cronometrarea / inchiderea robinetului e alt motiv
  2. banda picurare sparta
  3. am umblat si la banda de picurare. nu de drag, evident. cea veche a inceput sa moara dupa 3 ani de utilizare. desi peste iarna o protejez (o strang frumos si o depozitez in casa), plasticul ala a crapat / s-a spart / s-a dezlipit in unele locuri, asa ca a trebuit sa schimb portiuni intregi de banda.





sa discutam modificarile pe rand


banda de picurare noua

mai intai am rezolvat problema cu banda sparta. am gasit un alt model de banda de picurare si am zis sa-l incerc. banda asta e de trei ori mai scumpa ca aia veche, dar ceea ce inmultesti cu 3 e o suma destul de mica, asa ca nu consider ca ar fi o cheltuiala extravaganta. banda veche costa 20 de bani metrul, asta noua e 60 de bani. deci merge, nu cere un buget prea generos, mai ales ca eu am de irigat o suprafatza modesta.


banda picurare noua / veche


banda noua are un altfel de sistem de dispersie a apei (vezi in foto de sus), protejat de o folie de plastic rosu. adica sistemul nu e realizat prin lipirea dupa model a fasiei din care se face banda si prin adaugarea pasiei rosii. plasticul cel nou are o grosime un pic sub cea veche (0,1 fatza de 0,15 mm). daca au facut banda din plastic mai subtire si totusi e mai scumpa e posibil ca materialul asta nou sa fie mai rezistent la indoiri / imbatranire. sper, cel putin...


fante banda de picurare

fantele de picurare sunt un pic mai dese (plasate la 10,5 cm una de alta fatza de 11 cm cea veche), dar sunt si mai mici (decupatura e de 6 mm fata de 11 mm cea veche). una peste alta, cineva a gandit-o si pe asta sa functioneze, deci dau deoparte datele in mm si cm si numar de fante si grosimi de material. o pun la treaba, sa nu mi se usuce rosiile.








fitingaraia e aceeasi (pt banda de picurare de ø17), montajul e identic cu cel din postarea pomenita la inceput. singura diferentza este ca omul de la dedeman mi-a zis sa fac gaurile in teava (pentru cuplarea robinetului) cu freza ø14, nu 15, cum am facut cu cealalta. nu inteleg de ce, ca sistemul functioneaza. in sfarsit, poate ca o avea el de vanzare freze de 14 si nu le cumpara nimeni :)


automatizare la picurare


cat despre automatizare, am pus un cronometru de apa gardena T 1030 D. e cel mai ieftin din gama, dar produce efecte minunate.
gardena T 1030 D

aparatul ma ajuta sa:

  • programez stropirea in oricare din zilele saptamanii
  • pentru fiecare zi pot alege pana la trei stropiri
  • pentru fiecare stropire pot alege o durata individuala de stropit in intervalul 1 - 120 minute
  • evident ca pot stropi cand vrea muschiul meu, adica omor programarea si-i dau drumul la apa in secunda in care doresc. chestia asta figureaza ultima pe lista pentru ca e cam nasoala: cand ma plictisesc de stropit manual si vreau sa revin la automatizare trebuie sa-i refac toate setarile

cum se programeaza udarea e o chestie care difera de la un model la altul, dar fiecare aparat vine cu instructiuni, deci ai de unde sa inveti cum sa rotesti selectorul ala.

cateva cuvinte despre inslatarea / intretinerea automatizarii, ca sa stii ce cumperi:

  • racordul de intrare a apei (sus) e cu o olandeza cu filet (interior) de 3/4, dar primesti si un adaptor pentru 1/2
  • racordul de la iesirea apei (jos) e pe filet (exterior) de 1/2, dar primesti si o mufa de conectare rapida
  • se monteaza foarte usor (atat olandeza de sus cat si racordul de jos se strang cu mana, nu cu cheia)

filtru apa gardena T 1030 D
!!! vezi ca la intrare ai un filtru din sarma de otel. eu scot filtrele astea in cazul in care stropesc cu aspersoare, ca nu ma deranjeaza eventualele impuritati. presiunea cu care scuipa le spulbera oricum. insa la instalatia de picurare ar trebui pastrate ca sa protejezi banda (nu se colmateze cu mizerie fantele de picurare). nu uita sa mai cureti filtrul asta din cand in cand.





  • automatizarea e alimentata de o baterie de 9V, care cica ar tine un an. daca promit astia un an inseamna ca sigur tine un sezon. e bine sa stii ca atunci cand moare bateria efectul e ca automatizarea nu mai stropeste deloc (nu te gandi ca ar stropi non stop).
  • cronometrul asta e bun nu doar la programat irigatii prin picurare, ci si pentru aspersoare sau stropire


uite niste programatoare aici programator stropire. benzi de picurare si alte chestii pentru gradina ta gasesti aici: accesorii irigatii.


la final iti urez ce-mi urez si mie: recolte maxime!



spor!


No comments:

Post a Comment