meserias in bricolaj: role poligonale scuter

8/18/18

role poligonale scuter

role poligonale scuter

transform scuterul in avion :)




ca multi posesori de scuter, sunt usor nebun si vreau sa-l transform in masina de curse :)

acum mi-am luat role poligonale 16x13 de 7g si le-am montat pe scuterul kymko agility 50, sa vad cu ochii mei ce influenta au asupra functionarii motorului.


pana acum am discutat despre jongleriile pe care le poti face schimband doar gramajul rolelor. acum e momentul sa facem un pas inainte si sa le schimbam si forma.

role cilindrice gramaje diferite



ca si tine, probabil, am tot auzit povesti legate de rolele astea poligonale. la nivel de metafora, am auzit de exemplu ca sunt un rahat, dar au marketing bun, d-aia se vand. dar am auzit si ca sunt niste minunatii ingineresti, care odata montate fac ca scuterul sa prinda aripi.

in discutii un pic mai aplicate, am auzit povesti legate de imbunatatirea raportului de transmisie datorita profilului poligonal. adica la relanti (capatul inferior al cursei rolele poligonale) permit un raport de transmisie sub cel standard, iar la acceleratie maxima (cu rolele indepartate de axa) raportul de transmisie este peste cel standard. chestia asta are logica. e de ajuns sa masori cu sublerul cotele si sa realizezi ca profilul poligonal ofera acele diferente de pozitie pentru fulia mobila de la motor, cea care tine rolele.

am auzit si povesti cum ca rolele poligonale s-ar putea bloca in variator si incepi sa ai probleme la demaraj.



ei bine, pentru ca sunt usor nebun si imi place sa experimentez, nu ma declar multumit cu povestile altora si mi-am cumparat un set de role poligonale. am vrut sa le montez eu pe scuter si sa simt diferentele. nu ma multumesc cu ce aud pe la altii.



in urmatorul video incerc sa-ti arat cum functioneaza variatorul. se vede cum diametrul functional al fuliei de la motor (aia din stanga) creste pe masura ce accelerezi. asta-i efectul miscarii rolelor (impinse de forta centrifuga). simultan, diametrul fuliei de pe axa rotii (aia din dreapta) scade. aici intervine ambreiajul. asadar, te-ai prins la nivel de bun simtz cum functioneaza transmisia la scuter, cum variaza raportul ala in mod continuu, nu in trepte.




acum e mai usor sa intelegi (cel putin teoretic, cum am facut-o si eu) de ce ar putea rolele poligonale sa scoata performante mai bune de la scuter. e de ajuns sa vezi cum functioneaza si sa pui un subler pe role ca sa-ti dai seama ca dinamica este mult schimbata fata de rolele cilindrice.






acum, ca am vazut ce-i in burta lupului si deja suna tentant sa operam schimbarea, hai sa le montam. despre demontare si montare variator nu-ti zic nimic, poti vedea operatiunea in postarile de aici delimitare-scuter-4 schimbare role si delimitare-scuter-3 schimbare bucsa.


am ajuns la inlocuirea rolelor. ai mare grija sa le pozitionezi corect! cele cilindrice pot fi puse oricum, e greu sa gresesti. dar rolele poligonale sunt mai speciale, trebuie sa le asezi corect, pe toate la fel, altfel e posibil ca variatorul tau sa functioneze aiurea sau sa nu functioneze deloc.

uite cum se monteaza:


 



gata, mi-am dotat scuterul cu role poligonale si l-am probat. iti pot spune ca pleaca un pic mai sportiv de pe loc. un pic. si parca accelereaza mai constant, adica o simt ca reactioneaza mai bine, mai egal la cresterea turatiei. pe de alta parte, e posibil ca aceste concluzii sa fie doar iluzia autosugestiei. nu sunt un banc de probe, n-am senzorii personali calibrati sa detecteze schimbarile discrete.



role poligonale montate
in variator scuter


singura certitudine a rolelor poligonale fata de rolele normale e constatata pe kilometraj. am vazut o valoare maxima noua: 70 km/h. fata de 66 pana acum. putea si mai mult de 70, dar n-am fortat eu. mi se pare un sport extrem sa merg pe scuter la viteze d-astea astronomice, ma simt aiurea, expus total.

pana la urma, m-am tot jucat la scuter, am tot incercat sa-i sporesc performantele ca sa stiu ca POATE merge mai repede, nu ca sa MERG mai repede. daca vreau neaparat viteza, folosesc masina. e mai sigur. ceea ce te sfatuiesc si pe tine.

acuma, toata povestea asta are sens pentru tine daca ai scuter. daca n-ai, uite aici unele de vanzare: scutere online


spor!

No comments:

Post a Comment