meserias in bricolaj: accesorii dulap pal IV

2/6/13

accesorii dulap pal IV

accesorizarea, ultima parte

in aceasta postare vom incheia discutia despre accesorii pentru dulap. si o facem glorios

  • construim intai usi culisante

profile sina pt usi culisante
ai de ales intre mai multe sisteme, mai multe tipuri de sine, materiale, culori, in functie de gust, buget si greutatea usilor. sunt sisteme cu usi agatate pe sina de sus si ghidate jos pe sina ori patina sau usi asezate pe sina de jos si ghidate pe sina de sus. eu iti prezint un sistem din a doua categorie: simplu, ieftin, pentru usi usoare. il cheama SKM 15 (usa de cel mult 15 kg).
din cele trei variante pe care le vezi in foto, calea de rulare potrivita este cea de plastic maronie, iar sistemul de culisare pentru usi este unul cu rola.




 
sistem culisare cu rola pt usi pal

patine usa pal

intre noi fie vorba, pentru o usa atat de mica, precum cea pe care o fac aici pe blog, in loc de sistem de culisare puteam folosi linistit patine simple, dar am zis sa complicam lucrurile :)

(apropo, patinele astea folosesc la altceva: se prind pe dulap in locul sinei de jos si ghideaza usile culisante prin frezarea pe care o au astea pe cant. la functionare nici nu le vezi, zici ca usa e in aer)

sina (calea de rulare) se ingroapa in placa din pal, deci trebuie sa frezezi 2 santzuri pe placa de sus si alte 2 pe placa de jos. distanta intre mijloacele celor doua sine trebuie sa fie grosimea placii din pal + 5 mm. la pal de 18 rezulta 23 mm (ca sa ai un luft de 5 mm intre usi). daca n-ai masina de frezat (demo masina de frezat), poti executa operatiunea asta cu circularul sau cu bormasina (vezi exemple de prelucrare aici cant pvc si aici dulap cu spate, dulap fara spate)


 
frezare pal pt sina usi culisante

oricum ai face, e clar ca decizia de a pune usi culisante trebuie luata inainte de a asambla placile!!

dupa ce frezezi, bati sina la locul ei cu ciocanul de cauciuc (eventual o si lipesti) si treci la produs usi. tine minte formula:

inaltimea usii = inaltimea golului - 10 mm

(fabricantul sistemului recomanda luft de 5 mm sus si jos).

in privinta latimii usi, e o regula de bun simtz: in pozitia inchisa foile sa se petreaca (suprapuna) vreo doi centimetri.



maner alungit usa culisanta


ai usile, acum trebuie frezate. prima frezare, cea mai imputita, e pentru cel mai nesemnificativ accesoriu: manerul de usa culisanta. asta, evident, daca folosesti modelul ingropat alungit, pentru care ai de executat o frezare complexa. mai bine o eviti, ca n-ai de dat o gaura, ai de frezat un canal.

sfatul meu e sa apelezi la un magazin care ofera servicii de debitare ori sa folosesti un maner rotund.

daca insisti pe manerul alungit si trebuie sa faci tu frezarea asta pe lung, incepe cu ea. in caz ca strici foaia de pal, tai alta si mai incerci o data.

maner rotund usa culisanta



reteta e urmatoarea: dai gaurile de la capete, continui sa gauresti intre ele (in zona unde placa e neatinsa). in cele din urma trebuie sa unesti aceste gauri. trebuie sa tii bormasina bine in mana, sa frezezi unde vrei tu, nu unde fuge ea. fa un canal din acesta de proba pe un rest de pal pana sa te apuci sa prelucrezi usa.
(reteta asta ti-o vand presupunand ca n-ai o masina de frezat ca cea de aici demo masina de frezat. daca o ai, esti tare. uita de bormasina si foloseste-o)
ai gaura de maner, urmeaza sa dai gaurile ø30 pentru piesele sistemului de rulare (cotele le vezi in schema de montaj)

sistem rola montat pe usa culisanta
usile se monteaza simplu: pui rola in santul de jos (luftul se regleaza rotind piesa in gaura din usa). patina de sus are un buton cu ajutorul caruia piesa de glisare se retrage, o pui pe pozitie, iei mana de pe buton si a intrat pe sina. gata usile culisante!




usa culisanta

  • punem lumina in dulap.
pare o fitza, dar merge o banda cu leduri, care sa se aprinda automat cand deschizi usa. mai ales daca in dulapul cu pricina iti tii chilotii. sa alegi cum trebuie nuanta :) recomand ledurile pentru ca nu consuma mult si nici nu se incalzesc prea tare. spoturile se incing groaznic, au nevoie de aerisire, mie nu-mi inspira incredere


 
rola 5 m leduri pt iluminat dulap & alimentator 12 V
nu stramba din nas, ca nu-ti recomand aiureli scumpe. banda cu leduri de interior (5 m rola, folosesti cat iti trebuie, banda se poate sectiona din 3 in 3 leduri) o gasesti la pret rezonabil (de exemplu astea de aici banda led online). mai ai nevoie de un alimentator la 12 V cc si gata.
eu am un sertar plin cu incarcatoare de mobil, asa ca n-am mai cumparat alimentator. m-am uitat la cele pe care le am, am gasit unul de alcatel care scoate 12 V cc si l-am folosit.
mai dai cam 5 euro pe conectori si gata, ai lumina in dulap. nu uita sa pui siguranta cu diferential pe alimentarea cu 220V. in caz de scurt circuit sa sara siguranta, nu sa-ti ia foc casa !!

hai sa vedem cum rezolvam aprinderea automata. ori montezi un senzor de miscare (la dulapuri mari), ori folosesti un microcontact montat pe usa. eu am ales varianta cu microcontact din doua motive. un senzor de miscare la pret rezonabil e cam "chior", nu-ti sesizeaza prezentza pe intuneric (am unul montat pe hol si noaptea trebuie sa fac gimnastica multa ca sa ma observe). pe de alta parte, in dulapuri mici, inghesuite, senzorul ala ocupa prea mult spatiu.

microcontact pt usa (fire legate pe "normal inchis")
ai in foto un microcontact cu firele legate la "normal inchis" (asta inseamna ca atunci cand nu e actionat contactul circuitul e inchis, iar cand e actionat contactul circuitul se deschide).
dupa ce ai reglat usa, prinzi in suruburi contactul pe peretele dulapului. usa poate actiona direct contactul sau poti pune pe foaie o pastila de silicon / o bucata de banda adeziva care sa apese pe buton
(apropo, microcontactele se gasesc la orice magazin de electronice. eu l-am scos pe asta din imagine de pe un mouse preistoric, din acela cu bila :)

microcontact & banda led - montate in dulap
in loc de microcontact ai putea pune foarte bine un contact magnetic normal inchis + un magnet pe usa. regret ca n-am unul sa ti-l arat in poza, dar iti spun principiul de functionare: cand nu este actionat (usa e deschisa), contactul sta inchis, deci trece curentul prin el, lumina se aprinde. cand e actionat (usa inchisa, magnetul pe contact), circuitul e deschis, nu trece curentul, lumina se stinge. simplu!
in foto vezi ca am montat totul, am trecut sarmele printr-un canal de plastic cu banda adeziva pe fund (se lipeste de dulap), nu mai trebuie decat sa bag curentul





uite in video cum arata lumina montata: se aprinde la deschiderea usii, se stinge la inchidere



acelasi lucru filmat din interior:


ok. toata povestea asta e o improvizatie ieftina, buna si functionala. exista si varianta scumpa: lampi cu leduri cu senzor de miscare incorporat. le gasesti in magazin, dar sunt de multe ori mai scumpe decat varianta propusa de mine. in plus, unde ar mai fi frumusetea daca le-am cumpara pe toate facute de-a gata, daca nu ne-am pune mintea si muschii la contributie?

_____________________________________________________

gata cu accesoriile! mai sunt destule pe lumea asta, dar cred ca ajunge. am vorbit despre cateva, e ca si cum am fi vorbit despre toate. ideea era sa te familiarizezi cu ele si sa vezi ca nu-s chiar de speriat, chiar daca la prima vedere multe chestii ar putea parea imposibil de pus. nu e cazul sa crezi ca doar un meserias cu 5 facultati, stagiu de pregatire in italia si spania plus un tarif orar exorbitant se poate descurca. poti face orice cu mana ta. iti trebuie bunavointa si un pic de exercitiu. de altfel, asta-i scopul acestui blog: sa arate ca oricine poate face lucruri frumoase si destepte de unul singur, fara implicarea expertilor lu' peste!
asadar, du-te prin magazine, studiaza piata, vezi ce au mai inventat designerii de dulapuri si, daca-ti place ceva, cumpara, studiaza schema de montaj si treci la treaba!
*
cu aceasta postare, operatiunea dulapul s-a incheiat. ai toate detaliile, poti incepe sa faci unul cu mana ta. spor!
ai terminat? meriti o bere :)

6 comments:

  1. Salut, am o intrebare legata de montarea balamalelor. Am cumparat sistemul acela albastru din plastic (de la Hettich) folosit la montarea corecta a balamalelor, dar nu reusesc sa imi dau seama din explicatiile lor daca merge si pentru balamale ingropate. Pe brosura lor reiese clar ca merge pentru cele aplicate. Imi poti spune daca e util pentru ambele tipuri de balamale (aplicate si ingropate)? Multumesc anticipat, Paul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. domnule, pe ambalajul sablonului de gauri scrie la ce foloseste:
      - balamale ingropate de ø 26 si ø 35. semnul pe usa e valabil pentru toate balamalele. semnul pe peretele dulapului e ok doar pentru balamale cumparate de la firma lor (trec ei acolo si codul produsului)
      - cama excentrica de ø 25 (folosita, evident, cu tija de lungime standard - ei pun pe eticheta si codul sub care vand ei sistemul respectiv)
      - demontabil polita de ø 20

      tot pe ambalaj sunt si schemele de gaurire. sistemele pot fi luate de la orice firma, ca-s standard.

      oricum, inainte sa dai gauri verifici schema de montaj a piesei (livrata de magazin sau gasita pe net), sa vezi daca se potriveste cu sablonul (in schema scrie cotele la care dai gauri, pe sablon sunt trecute dimensiunile tuturor gaurilor)

      cat despre balamalele aplicate (banuiesc ca te referi la cele aruncatoare), dai semnele fara sablon, pui piesa pe pal si trasezi

      cu placere!

      Delete
    2. Multumesc pentru raspunsul prompt, instructiunile lor sunt foarte clare pentru toate situatiile enumerate mai sus. Eu mi-am facut un dulap unde usa este la acelasi nivel cu cadrul dulapului, nu in exteriorul cadrului.

      Din schemele desenate pe ambalaj pare sa functioneze perfect pentru balamaua clasica (prin magazine ii spun aplicata pentru ca usa se aplica in fata cadrului), insa pentru cazul meu e neclar. La magazinul de accesorii sunt 3 variante de balamale: aplicata, semi-aplicata (n-am idee cu ce difera) si cele ingropate (pentru usile din interiorul cadrului). Nu imi dau seama care sunt cele aruncate... presupun ca sunt una din cele 3 variante de mai sus.

      Sistemul acesta de masurare e destept, dar pentru balamaua aferenta usii bagate in cadru (exact ca in fotografia de mai sus unde usa este insa culisanta)sunt nelamurit daca imi este util.

      Multumesc anticipat pentru clarificari, Paul.

      Delete
    3. gata, m-am prins, usa e ingropata.

      pentru frezarea usii la ø35 da linistit semne cu sablonul (gaura e la 21,5 mm de margine, parca). pentru peretele dulapului dai semne cu usa pe pozitie, balamaua extinsa. apoi reglezi luftul de pe linia balamalelor astfel incat sa nu loveasca usa in perete

      orice balama ai alege, ori primesti schema de montaj odata cu balamaua ori cauti schema asta pe net.

      eu as face inca ceva: as merge la un supermagazin de materiale de constructii unde sunt expuse toate balamalele montate, m-as juca la toate variantele si as alege varianta care-mi place (hornbach, brico, cred ca si practiker are stand din asta demonstrativ).
      tot acolo as face si masuratori, sa fiu eu sigur ca gauresc unde trebuie (sa nu ma pacaleasca schema)

      balamaua pe care o am eu pentru usi ingropate este aia cu cocoasa in zona articulata. in postarea http://supermeseriasu.blogspot.com/2013/01/montam-balamale-pentru-pal.html, in prima poza, e prima balama de sus. mai jos, pe la mijlocul postarii, am doua poze cu balamale aruncatoare. pe cea de jos chiar scrie ca e pt usa ingropata

      spor!

      Delete
  2. salutare 1 mp de pal melaminat 18mm cam ce greutate are?

    ReplyDelete
    Replies
    1. domnule, ai 1-0 cu intrebarea asta :)
      habar n-am, scot si eu o estimare din burta: 2-3 kile.
      daca vrei un raspuns exact, uita-te pe un pachet de parchet, ca scrie pe el ce greutate are si ce suprafata acopera. apoi faci o impartire.

      Delete